טיפים הפכו ל"מס" אוטומטי שאנחנו משאירים במסעדות בלי קשר לשירות שקיבלנו – למה לתת טיפ למלצר שעשה עבודה איומה?
טיפים למלצרים הם נושא רגיש. כמעט כל אחד עבד פעם כמלצר/ית, או שיש לו חבר, או קרוב משפחה, שעבד בזה פעם. כל עיסוק בנושא, מוביל בדרך כלל למבטים מאשימים ואמירות בסגנון "תתבייש, הם מרוויחים כל כך מעט, ואתה רוצה לפגוע להם בפרנסה".
ובכל זאת, בואו נדבר על טיפים במסעדות.
ראשית, ישנה כמובן השאלה – למה דווקא מלצרים? לפני הצבא לא עבדתי כמלצר, אבל עבדתי כמוכר כחנות. לעיתים היו ימים שקטים ורגועים, ולעיתים היו ימים קשים ומעייפים, עם המולה גדולה בחנות וסחיבה של ארגזים כבדים במיוחד כמה קומות. האם הלקוחות, שקיבלו ממני (אני מאמין) שירות טוב ויסודי, חשבו פעם לתת לי טיפ? כמובן שלא. כי מוכרים בחנות לא מקבלים טיפ, למרות שהם נותנים שירות. מלצרים במסעדות, זה סיפור אחר.
הלאה – נניח שהסכמנו על כך שמלצרים צריכים לקבל טיפ, מסיבות שירותיות כאלה ואחרות. הבעיה היא שבמקום להיות סוג של "בונוס" על שירות טוב, הטיפים הפכו למס מסעדות, כזה ש"חייבים" לתת באופן אוטומטי. עד כדי כך אוטומטי, שהרבה בעלי מסעדות מבססים את המשכורת (מעבר למינימום שאותו הם חייבים לתת על פי חוק) על הטיפים הללו. ומכיוון שהשכר הסביר של המלצר תלוי בטיפים – אנחנו מרגישים תמיד מחוייבים לתת טיפ.
אבל מה קורה כשהשירות במסעדה לא טוב? זה לא בדיוק רעיון מופרך. זה קורה. ובישראל זה קורה הרבה. לפני כמה חודשים ישבנו במסעדה בראשון לציון, והמלצרית עשתה ככל יכולתה להתעלם מאיתנו. כשהיא כבר הגיעה, היא החמיצה פנים באגרסיביות בולטת. וכשכבר הצלחנו לבקש ממנה משהו, היא הביאה חלק, ואת השאר שכחה.
מה עם הטיפ? השארנו, כמובן. כי כבר לא נעים לצאת ממסעדה בלי להשאיר טיפ. כי המשכורת שלה תלויה בזה. כי ככה מקובל. אז קיבלנו שירות איום ונורא, ושילמנו את מס המסעדות – כי ככה נהוג.
במקרה אחר, עם עוד מלצרית שהחמיצה פנים ערב שלם, בשולחן יום הולדת שכלל סועדים רבים – היא קיבלה חלק מהטיפ במטבעות של 10 אגורות. מה לעשות, קורה. תגובת המלצרית, אשת השירות, הפנים של המסעדה? "אין לי מה לעשות עם זה", אמרה, והעיפה את המטבעות מהשולחן.
במקרים אחרים ראיתי גם מלצרים שרדפו החוצה אחרי לקוחות שהשאירו טיפ נמוך מדי, לטעמם. במקרה אחר, קיבלתי מלצר שפניו הביעו רצון כן ואמיתי למות כל הערב. אני לא יודע מה קרה לו בסוף הערב, אבל טיפ הוא קיבל, כמובן. כי ככה נהוג. כי זה המס.
חשוב להגיד – יש, כמובן, הרבה מלצרים נהדרים. כאלה שנותנים שירות טוב (לפעמים מעל ומעבר, ולפעמים סתם שירות בסיסי וטוב – וגם זה כבר לא מובן מאליו). אם אנחנו קוראים למס הזה "טיפ", כמשהו שכביכול ניתן על שירות טוב – אז ברור שלאלה מגיע. למה אנחנו מעליבים אותם, על ידי זה שאנחנו נותנים טיפים גם למלצרים הגרועים?
ומה אנחנו אומרים לעובדים הצעירים על שירות לקוחות טוב, אם אנחנו ממשיכים לתת טיפים גם על שירות נורא? ומה אנחנו אומרים לבעל המסעדה, כשהוא יודע שהמלצרים שלו יקבלו את המשכורת ישירות מאיתנו, גם אם הוא לא יקפיד להעסיק מספיק מלצרים במשמרת, וגם אם הוא לא דואג שיתנו שירות טוב? (שלא לדבר על המלצרים עצמם, שלא יכולים באמת לשמור על משכורת יציבה וידועה מראש, כי היא תלויה כל הזמן בגחמות של נותני הטיפים).
אז כן, טיפים יכולים להיות מוסכמה חיובית, אם הם באמת היו באים לעודד שירות טוב. מתישהו בדרך, הם הפכו למס אוטומטי שאנחנו משלמים למסעדה בלי לחשוב. רוצים שהטיפים שלי יממנו את המשכורות של המלצרים (חשבתי שהמחיר של השניצל אמור לעשות את זה, אבל מילא) – אל תקראו לזה טיפ, תקראו לזה "אגרת מלצר". אבל כל עוד מדובר בטיפ – הוא צריך להיות קשור לטיב השירות.
אני בדרך כלל מאוד אוהב את הכתבות שלך אבל לדעתי אתה טועה לגמרי הפעם. אם אני מקבל שירות גרוע אני לא משאיר טיפ או משאיר טיפ סימלי (גם ההיפך נכון – אם אני מרגיש שקיבלתי שירות יוצא מגדר הרגיל אשאיר טיפ בהתאם ולא אסתפק ב 10% המקובלים).
אין שום סיבה להשאיר טיפ אם לא קיבלת את השירות המינימלי. ואגב, הייתי מלצר כשנה.
אתה עושה בדיוק מה שאני חושב ש"צריך" לעשות – הבעיה היא שבגלל המוסכמה, אני (ולפחות רוב האנשים שאני מכיר), כבר מרגישים "חובה" להשאיר תמיד
לא, הוא עושה את מה שמקובל לעשות, וזה להשאיר מינימום 10% לא משנה איזה שירות קיבלת
מסכים איתך במאה אחוזים, ורוצה להוסיף עוד משהו באותו בהקשר: טיפ לשליחים. אם הזמנו ממסעדה ושילמנו דמי משלוח, אנחנו לא נותנים טיפ לשליח מתוך ההנחה שעלות המשלוח מגלמת גם את המשכורת שלו. למרבה הצער, לא פעם השליחים מתלוננים ודורשים טיפ ולא קל לסרב להם. הכי מעצבן זה כשההזמנה מתבצעת דרך חברת שליחויות מתווכת. מדובר בחברה שכל יעודה הוא לבצע משלוחים ממסעדות, ואני משלם לה במיוחד בשביל המשלוח הזה. למה אני צריך גם לתת טיפ לשליח?
נכון מאוד, עניין השליחים מרגיז גם אותי תמיד (וכמובן, שבסוף אני נותן…)
אני דוגלת בשיטת הטיפ המדורג, לפי רמת השירות. ככל שרמת השירות גרועה יותר כך הטיפ יהיה נמוך יותר. וכן, כבר קרה לי (לא הרבה, אבל קרה) שלא השארנו טיפ בכלל או 10 אגורות – במקרים בהם השירות היה מחפיר ויחס המסעדה (גם מנהל המשמרת) היה מחפיר. לחילופין כשהשירות טוב משאירים טיפ נדיב ולאחרונה כשנתקלתי (פעמיים ברצף בשתי מסעדות שונות!) בשירות ממש טוב גם ניגשתי אישית למלצר/ית בסוף הארוחה ואמרתי להם שהשירות היה מעולה ומאוד נהנינו מהארוחה ומהשירות. לא יאמן עד כמה שניהם היו בהלם ומאושרים מזה שלקוחה טרחה לגשת ולומר להם שהם עשו עבודה טובה, כי מה לעשות, מלצרות היא עבודה כפוית טובה.
אני לא יודע לגבי אחרים, אבל אם אני מקבל שרות גרוע אני לא משאיר טיפ.
לא נעים לצאת מהמסעדה בלי להשאיר טיפ? מי קבע?
המשכורת שלה תלויה בטיפ? אז שתעשה עבודה טובה.
בקיצור, אני בספק אם המצב שאתה מתאר נכון לגבי רבים מאיתנו.
קיבלת שרות גרוע? אל תשאיר טיפ.
דבר אחר שאפשר לעשות הוא להשאיר טיפ מאוד מאוד נמוך (שקל אחד). אין מסר טוב מזה.
גם אני משאירה בדרך כלל לפי רמת השירות. אני חושבת שפעם אחת או פעמיים היו לי חוויות כל כך מזעזעות עד שלא השארתי טיפ בכלל. אם השירות לא טוב, אני משאירה פחות מ 10%, על שירות טוב אני משאירה 10% או 12% ואם השירות ממש מצוין אז אפילו יותר.
ובהחלט יש מלצרים שמרוויחים את היותר הזה בכבוד.
הבעיה, בעיני, היא הרבה יותר גדולה. בהרבה מסעדות הטיפ לא רק אמור להתווסף למשכורת המינימום אלא הוא כל המשכורת של המלצר. כרגע בעלי מסעדות רבים לא משלמים שקל למלצרים ואפילו מעבר לזה- לוקחים להם מהכסף של הטיפים כי הטיפים "שייכים למסעדה". פה העיוות מתחיל כי, תאורטית, אם הלקוחות לא ישאירו טיפ- למלצר לא תהיה משכורת (או תהיה משכורת מינימום, ואז אף אחד לא יעבוד במלצרות). בנוסף, ברוב המסעדות כל המלצרים מתחלקים בטיפים- אז גם אם מישהו נותן את השירות המושלם, אם קולגה שלו היה מחריד זה יפגע לו ישירות במשכורת. בישראל, כמו בישראל, אם אפשר לעשות את המינימום ולקבל כמו מי שעושה את המקסימום- הרוב יעשו את המינימום.
"מס המסעדות" הוא ליתר דיוק תשלום משכורת שאמורה להיות משולמת על ידי המעסיק ומשולמת על ידי כל אחד ואחד שמגיע למסעדה, כאשר חלק מהכסף לא מגיע בכלל למלצר וכשהוא כן- זה הרבה פעמים למלצר הלא נכון. הפניה לא צריכה להיות למלצרים אלא למערכת שדפוקה מלכתחילה.
הבעיה מתחילה בכך שמלצרים/ברמנים ושאר נותני שירות אינם מאוגדים ולא קיים שום גוף שמגן על זכויותיהם, כך שהמצב היום בארץ הוא שהם עושים את משכורתם אך ורק מטיפים, גם אם זה לא חוקי. בעלי המסעדות והפאבים לוקחים 'הפרשה' מהטיפים וממנה הם מפקידים כסף לביטוח לאומי ופנסיה, מוציאים תלוש פיקטיבי ובכך עוקפים את החוק, בפועל הם לא משלמים שקל משכורת לעובד שלהם (אלא אם כן לא מגיעים למשכורת מינימום מהטיפים). באשר לאיכות השירות – כשאתה עושה את העבודה שלך גרוע אתה יכול לצפות שיפטרו אותך, אבל לא שלא ישלמו לך, לכן הדוגמא של מלצר גרוע היא לא דוגמא טובה, גם אם הוא נתן שירות רע הוא צריך לקבל 10% שמהווים את המשכורת הבסיסית שלו. אם השירות גרוע האשמה מוטלת על העסק ולכן הייתי שוקל לא לחזור אליו, אבל לא היה עולה בדעתי לא להשאיר טיפ (מעבר לזה שהטיפים לרוב מתחלקים ואם אתה לא משאיר טיפ אתה מעניש באופן קולקטיבי את כל המלצרים).
אני לא מצליח להבין.
אם טיפ הוא התנדבותי, למה על כל חשבונית שקיבלתי ממסעדה היה כתוב "המחיר לא כולל שירות"? מזה משמע שהמסעדה לא מעסיקה את המלצר – אלא כל אורח ואורח מעסיק אותם – וגם צריך לשלם לו. אבל זה לא החוק, החוק קובע שהמעסיק צריך לשלם שכר מינימום, ואסור לו לקחת את הטיפים, כלומר – המחיר כן כולל שירות.
אז קודם כל יש לקבוע בחוק שאסור לכתוב את זה על חשבוניות.
שנית, כמו שכבר נאמר פה, לא לתת טיפ למלצרים מגעילים באופן מיוחד.
שלישית, וזה מוטל על המלצרים, לא להסכים לעבוד במקום שלא משלם משכור, אלא מסתמך על הטיפים. אם בנאדם חסר אחריות מספיק כדי לעבוד במקום כזה – למה אני צריך לשלם על הטעות שלו?
התגובות של חלקכם מביכות והן חלק מהסיבה שהמקצוע הוא כל כך כפוי טובה ומוציא חשק לחלק מהמלצרים לשרת אותכם. נתחיל בזה שהמצב היום הוא לא שרוב המסעדות משלמות מהטיפים אלא כל המסעדות למעט בודדות הדורשות תקופות התלמדות ארוכות ( אשר סביר שסטודנט לא יכול לעמוד בהם) . בזמן שאתם הגעתם למסעדה הממוזגת והתיישבתם, סביר שהפעם האחרונה שהמלצר התיישב הייתה לפני 4-5 שעות וגם אז, לעשרים דקות בהן אכל ( וגם שם , יש סבירות שהוא שילם על האוכל ) וניסה לנשום לרווחה לכמה דקות.
מקצוע המלצרות הוא מקצוע כפוי טובה בו המעבידים חושבים שהם עושים לך טובה שהם מעסיקים אותך ומאפשרים לך ליהנות מההשפלה שהם נותנים לך וכאילו שזה לא מספיק, אתם רבותיי , מזלזלים במצלצר כאילו הוא לא הבן של השכנים שלכם , זה שהרגע השתחרר מהצבא וחושב מה לעשות בחייו בגיל 21 כאשר אין לו שום כיוון, שום הכשרה מקצועית שהמדינה או צה"ל נתן לו וכל מה שהוא רוצה כרגע הוא לתת לכם שירות טוב ואולי אולי להרוויח 12-13 אחוז כי ראיתם שהוא מבין דבר או שניים במקום וממליץ לכם על המנות הנכונות , ודאג לכם למה שרציתם. אומנם המלצר הוא לא השף או בעל המקום אבל הוא בהחלט הפנים של המקום ויכול לגרום להנאה שלכם להיות טובה או רעה ברגע. סביר שתקבלו שירות בינוני ברוב המקומות אז אם לא בא לכם להודות על כך, תשאירו 10 אחוז. אבל בחייאת , אם קיבלתם שירות טוב ואתם מרוצים , אל תחשבו יותר מדי , תשאירו 12 אחוז ומעלה – אנשים מתפרנסים מהעוד כמה שקלים שלכם.
אין סיבה בעולם שמלצר שעובד במקום יקר ירוויח יותר ממלצר שעובד במקום זול יותר צריך לקבוע סכום ולא לפי אחוזים
שלום לכולם
אני לא מבין איך הפכנו את עניין הטיפים במסעדות למנהג קבוע……
מזה השטויות האלה שהנוהג להשאיר 10% טיפ מהחשבון שיצא לנו??? אתם נורמלים??
אם הזמנתי מנה ב- 1000 שקל אני צריך באופן אוטומטי 100 שקל טיפ??? על מה ולמה????
מה היה קורה אם היו מוציאים חוק שאחוז הטיפ יהיה 20%? 30% פתאום אתם תבינו שזה לא עסק אחרי שתראו את החשבון או שתתחילו לחשוב פעמיים מה להזמין וכמה….
טיפ נותנים מרצונך החופשי על שירות ולא כתלות בחשבון שיצא!!!! אני רואה אנשים משאירים טיפים כי לא נעים להם או שהם מתביישים בזה… תסתכלו כמה אתם משלמים על המנות שאתם מזמינים ותבינו שהמחירים האלו גבוהים פי 3 או 4 ממה שהם צריכים לעלות וזה כי בעל המקום מגלם את כל ההוצאות שלו במחירי המנות כולל הטיפים של המלצרים ואתם עוד פרייאירים ומשלמים "טיפ" למלצר….
מתי תבינו שאת יכול לשלם על המנות היקרות במסעדות לאכול להיות לשלם וללכת… גם בלי טיפ. זה בסדר גמור. אומרים תודה רבה על השירות מחייכים והולכים.