עד לפני כשנה וחצי, כלומר בחודשים הראשונים של 2011, חשבון הטלפון הסלולרי החודשי שלנו בסלקום היה, שימו לב: כ-700 שקלים בחודש בממוצע. בואו נוריד מזה את התשלומים (הגבוהים מידי) שעדיין שילמנו על המכשירים עצמם – והחשבון מגיע לכ-500 שקלים בחודש.
האם היו לנו 4 קווים בבית? האם ביצענו כל הזמן שיחות לחו"ל או שדיברנו ללא הפסקה בסלולרי? לא ולא. 500 השקלים בחודש הלכו לסלקום בעבור שני קווים בסך הכל, כשאחד מהם באמת היה קו שמיש, והשני – קו מגירה. מה זה קו מגירה? זה קו ששוכב במגירה (אמיתית, בחדר השינה), שלא היה לי שימוש בו כי היה לי קו נוסף מטעם העבודה. אבל רציתי לשמור על הקו (ובעיקר המספר) הישן, אז נאלצתי לשלם לסלקום "כופר" של כ-100 שקלים מידי חודש בעבור קו ששוכב במגירה ולא מוציא שיחות.
המהפכה הסלולרית הראשונה – שלא שרדה
ב-2011 הגיעה המיני-מהפכה הסלולרית הראשונה. היא נבעה בסך הכל מביטול קנסות היציאה שהיו אז, ולכמה רגעים, כלומר חודש-חודשיים, שלוש חברות הסלולר הוותיקות התעוררו פתאום והתחילו להציע מבצעים לא רעים (יחסית לתקופה ההיא). ניצלנו את ההזדמנות, רצנו למוקד של סלקום, וקיבלנו תוכניות חדשות שהיו אמורות לחתוך את החשבון החודשי מ-500 שקלים בחודש לכ-180 שקלים בחודש (לא כולל התשלום על המכשירים). כלומר 150 שקלים לקו הפעיל, ועוד 30 שקלים לקו המגירה שלי.
את התוצאה אתם יכולים לנחש – הנציג הבטיח דבר אחד, החשבון החודשי הראה דבר אחר. ואז התחילו הוויכוחים, הקלטת השיחות, נציגים שאומרים דבר אחד ויום אחר כך אומרים דבר הפוך, וכל הכיף הזה. כמעט כל לקוח סלולר ישראלי (כלומר: כולם) מכיר את הסיפורים האלו, מכל שלוש החברות הוותיקות – מסלולים שאי אפשר להבין, הבטחות שנעלמות, ובעיקר – מחירים גבוהים שלא נגמרים.
והכי גרוע – תוך חודשיים-שלושה, כל המסלולים הזולים האלו נעלמו. בחברות הסלולריות הוותיקות ראו שהשוק מתייצב, הבינו שביטול קנסות היציאה לא הולך להרעיד את השוק בשום צורה – והמחירים היקרים חזרו במהירות מרשימה.
המהפכה הסלולרית החדשה
על המהפכה הסלולרית החדשה יותר, זו של כחלון, שמעתם כולכם. פתאום יש חברות חדשות, פתאום יש את "גולן טלקום" ואת "הוט מובייל", ויש את ה"חברות הווירטואליות" שרוכבות על התשתית של הישנות… ופתאום יש מחירים הרבה יותר זולים.
וכך, אחרי שנשכתי את השפתיים במשך כחצי שנה, שלושה ימים לאחר שגולן טלקום התחילו לקבל מנויים חדשים, העברנו את שני הקווים אליהם. על "קו המגירה" ההוא אני משלם היום 10 שקלים בחודש (אני יודע שאפשר גם בחינם ב"הוט מובייל", אבל העדפנו לרכז את הקווים בגולן), ועל הקו הפעיל אנחנו משלמים 99 שקלים בחודש. והעיקר: אין אותיות קטנות, אין ויכוחים עם נציגים ואין הפתעות בחשבון. אני יודע שזה נשמע כמו פרסומת – אבל זה היה הניסיון האמיתי שלי איתם עד כה.
להגיד שהכל שם עבר חלק? לא. בחודשים הראשונים היו להם הרבה בעיות, כחברה חדשה. ניודים שלא פעלו בהתחלה, בעיה להשיג את קווי התמיכה שלהם, ומערכת בילינג שעשתה הרבה בלגאן בהתחלה. היום רוב הדברים האלה התייצבו, לפחות מתוך הניסיון האישי שלנו בבית.
עתיד המהפכה הסלולרית – תלוי בכם
המטרה של הפוסט היא לאו דווקא להלל ולשבח את גולן טלקום – אלא לקרוא לכם לעזוב את החברה הסלולרית הוותיקה שלכם, אם לא עשיתם את זה עדיין. וזה אפילו לא משנה באיזו חברה אתם נמצאים – הרי כל שלוש החברות הוותיקות שמרו על רמת מחירים גבוהה לאורך השנים, ואת הסיפורים על החשבונות המשונים והאותיות הקטנות אנחנו מכירים מכל שלוש החברות. שלושתן חטאו בדברים הללו באותה מידה.
אז עכשיו, גם החברות הסלולריות הוותיקות מציעות מחירים זולים, יחסית. אלא שכמו במיני-מהפכה ההיא של שנת 2011, ברגע שהחברות הוותיקות יראו שהשד החדש לא כל כך נורא – הן יתחילו שוב להעלות את המחירים. אם הלקוחות מפחדים לעבור חברה, ואם גולן (והוט מובייל) יקרסו בסופו של דבר או ישארו חברות קטנטנות שלא מדגדגות את הגדולות – אז המחירים הגבוהים והטריקים החשבוניים יחזרו, ושוב לא תהיה לנו אלטרנטיבה.
והנה, למרבה הצער זה כבר מתחיל לקרות. בשבוע שעבר סלקום כבר התחילה "לעדכן" את התוכנית הסלולרית שלה, והתוכנית הפכה למשתלמת פחות, ובעיקר – מסוכנת הרבה יותר, משום שהתשלום על ה"חריגה" בגלישה חזר. אם תחרגו מגבול הגלישה בחבילה שלכם, אז הקצב לא יואט כמו בחברות האחרות – אלא תשלמו על חריגה. תשלמו הרבה על חריגה. ממש כמו בימים היפים של פעם.
רק בסלקום? לא ולא. גם פלאפון מיהרה לעשות בדיוק את אותו דבר בשבוע שעבר, "לעדכן" את החבילה, ולהפוך אותה לפחות משתלמת. ושימו לב לכל האותיות הקטנות – זה בתוקף לשנה, ההוא בתוקף אם וכאשר, וזה כך וכך. שוב אי אפשר להבין את החשבון.
אז מה אפשר לעשות בנדון? לעבור. קחו את הרגליים, ותעזבו את החברה שהתעמרה בכם כל השנים. וגם אם הם ינסו לשכנע אתכם להישאר, וגם אם יציעו לכם פתאום חבילה במחיר זול במיוחד – אל תתפתו. החבילה תהיה זולה היום, ותפגע בכם בעוד שנה כשהיא תקפוץ.
אם זה לא היה ברור עדיין, אני ממליץ בחום על מעבר לגולן טלקום. אפשר גם ל"הוט מובייל" – נכון שהם קשורים לחברה גדולה (ובעייתית לפעמים) כמו "הוט", אבל לפחות גם הם מייצגים משהו חדש בתחום הסלולרי הספציפי.
ואם אתם בכל זאת חוששים עדיין מהתשתית של החברות החדשות, ומעדיפים "בכוח" גב קצת יותר ותיק – לפחות תעברו אל אחת החברות "הווירטואליות" – רמי לוי, Youphone, וכו'.
העיקר – לא להישאר ב"חברת האם" הוותיקה. אפילו אם הם היו איתכם בסדר גמור – המעבר הזה הוא הדרך היחידה לגרום לתחרות להישאר איתנו. אני, בכל אופן, ממש לא רוצה לחזור לימי החשבון הסלולרי של ה-500 שקל.
ממליצה גם על גולן לקו פעיל. לקו מגירה יש לי הוט מובייל פשוט כי הם לא גובים כלום – יש להם תכנית של לא דיברת לא שילמת (הם כרגע היחידים).
כן, זו בהחלט נשמעת תוכנית טובה למי שכמעט ולא משתמש בקו.
כל מילה בסלע.
כתבה חשובה.
אני חושב שהדוגמא הטובה היא עדיין תשתית האינטרנט והטלווזיה.
זה עדיין תחום שבו יש 2 חברות הוט מול בזק/יס שלא משנה מה אתה רוצה לצרוך, הם יחליטו מהמחיר הוא X ואתה תשלם את זה, כי אין באמת אלטרנטיבה והם יודעים את זה.
נכון. והאבסורד הוא שגם כשהיו שלוש חברות (סלולריות), מה שלכאורה אמור לעודד לפחות קצת תחרות – זה לא עזר. כך שגם עם תשתית האינטרנט, נראה שאנחנו תקועים בינתיים, אפילו אם למשל מיזם הסיבים של חברת החשמל יקום איכשהו
צודק לגמרי. אהבתי מאוד שגם לא שידלת אנשים לעבור לגולן טלקום אלא רק הסברת את היתרונות, החסרונות ואף הצבעת על חברות סלולריות קטנות ומתחילות שכדאי לעבור עליהם.
מסכימה עם הנקודה שלך שזהו תחום שחייבים לעודד בו צמיכה אחרת 3 הגדולות יחגגו עלינו כמו פעם, ואולי אפילו שוב יעשו יד אחת (וידליפו אחד לשני על מבצעים עתידיים). בכל מקרה אני באורנג', קצת תקועה איתם כי אני חייבת להם כסף על האייפון והם כביכול נותנים לי "מבצע משתלם" על תשלום האייפון וגם על שיחות אבל לאור ההצעות האטרקטיביות של המתחרים המתחילים, אני מתחילה לתהות כמה הוא באמת משתלם..
41mb מהירות,
5GB נפח
89 שקלים
לפני כשנתיים בערך, כשרמי לוי נכנס לשוק עברתי מאחת החברות הגדולות לרמי לוי ב- 88 ש"ח לחודש כולל הכל (1GB חבילת גלישה זה מספיק והותר בשבילי). הוא היה הכי זול בזמנו והייתי בחבילה במבצע (אז החברות הגדולות כבר נלחצו ויצא במבצעים) בפלאפון של 99 ש"ח הכל כולל הכל. על הפרש של 11 ש"ח לחודש עזבתי אותם היות ואני לא מוכן לשלם שקל אחד יותר מהחבילה הכי זולה שאני יכול להשיג לעצמי.
אחרי שגולן טלקום יצאו במבצע של 50 ש"ח לחודש כולל הכל (גם חבילת גלישה של 1GB), התקשרתי לנציג ברמי לוי וביקשתי אותו שישווה מחיר מולם. הוא אמר שאין אפשרות כזו. אז עברתי לגולן טלקום לפני חצי שנה בערך במבצע של 50 ש"ח לחודש למשך שנה 🙂
אז משלם 50 ש"ח בחודש הוצאות סלולריות ולא שקל אחד יותר על האוויר הזה.
ועניין אחד לגבי קליטה ושטויות – בעבר, כשמידי פעם לא הייתה קליטה באיזו מעלית או חור נידח בטינאבי, סוף העולם לא הגיע. אף אחד לא בכה, לא הרגיש נטוש וחרד או לא התבאס יותר מדי, לא נגנב משעמום ולא שיחק בקענדי קרעש. אז אני לא מבין מה כל כת ה"אל תעבור אליהם! אין להם קליטה!!!" רוצה ממפעילי הסלולר.
כן, לפעמים אין קליטה. זה לא סוף הדרך וזה קרה ויקרה וקורה אצל כולם. אבל אצל כולם. אין אחד שחסין מזה. כשזה קורה מידי פעם זה לא הכי נעים, אבל הלוואי ואלו יהיו הבעיות שלי בחיים.
בכל מקרה – כל מי ששדדו אותו במשך שנים חברות התקשורת הגדולות רק כי הן יכלו ולו היה כסף לשלם, קורא את הבלוג הזה ולא עובר מהן כאות מחאה ולימוד של ספקי השירות הישראליים מה כוחו של הצרכן הישראלי – עושה עוול לא רק לעצמו, אלא בעיקר לעצמו… וזו נטו אפסיות צרכנות לשמה! 🙂
הצרכן הישראלי חייב ללמד את נותן השירות הישראלי מפקיע המחירים רק כי הוא יכול את שיטת המקל והגזר. בעיקר שיטת המקל. אבל זה לא ממש קורה. עובדה – שוק הסלולר שבו חברות הסלולר החדשות, הטובות, והזולות עד מאוד משוועות ללקוחות חדשים.