כולם רוצים מחירי אינטרנט זולים, אבל בזק, הוט והספקיות הפכו את השוק לבזאר טורקי. בעזרת השוואת מחירים וכמה טריקים – אפשר להוריד את המחיר
מחירי האינטרנט בישראל הפכו בשנים האחרונות, למרבה הצער, לבזאר טורקי. המחיר (הגבוה) שתראו באתרים הרשמיים של ספקיות האינטרנט הוא בדרך כלל מופרך לחלוטין (ועדיין – המון אנשים משלמים אותו), וכדי להגיע אל המחיר "האמיתי", הנמוך יותר, אתם צריכים ללמוד כישורי משא ומתן אגרסיביים.
זה מרגיז, והייתי מעדיף שהמחירים יהיו נמוכים – וקבועים. אבל מכיוון שזה לא המצב (ברוב החברות), אין ברירה אלא להצטרף לחגיגה, וללמוד איך להוריד את המחיר שאתם משלמים לספקי האינטרנט למינימום האפשרי.
בעבר, חששתי מאוד מכל הסיפור הזה – מוקדנים טלפוניים הלחיצו אותי תמיד, והייתי מקבל בשמחה את ההצעה הראשונה שלהם, העיקר לגמור כבר את השיחה המעיקה הזאת. אבל למדתי להתגבר על זה, למדתי שהחברות לא משאירות לנו הרבה ברירה – והיום כבר הגעתי למצב שמוקדנית באחת החברות נזפה בי לאחרונה ש"אני לא מבינה מי מאשר לך כאלה מחירים נמוכים". אז אם ספקית האינטרנט חושבת שאני עושה עליה סיבוב, כנראה שאני עושה משהו נכון. אז כך אני עושה את זה:
שלב 1: תחקיר מקדים
רוצים מחירי אינטרנט נמוכים? זה השלב הכי חשוב. בדיוק כמו שלפני קניית מקרר אתם עושים סקר מחירים (או לפחות אני מקווה שאתם עושים), כך גם לפני שינוי חבילת הגלישה באינטרנט אתם צריכים לעשות השוואת מחירים. אבל – הבעיה היא שהמחירים ה"רשמיים" הם לא המחירים האמיתיים שאליהם תוכלו לרדת, והמטרה היא למצוא את המחירים האמיתיים.
למה זה חשוב? כי לפני השיחה עם המוקדן הטלפוני, אתם חייבים לדעת עד לאן הוא יכול לרדת. אם גיליתם שהמחיר הנמוך ביותר על המהירות שאתם רוצים, באותה חברה, הוא 30 שקלים למשל – אז כשהוא יספר לכם ש"40 זה הכי נמוך שאני יכול!", אתם תדעו שזה לא נכון. מצד שני, אין טעם לנסות להוריד אותו ל-20 שקלים – כי לשם כבר לא תגיעו. לכן אתם חייבים לדעת מראש עד לאן אפשר לרדת.
למרבה הצער, רוב חברות האינטרנט לא טורחות לפרסם אפילו את המחיר ה"רשמי" באתרים שלהן. קצת מביך שחברות אינטרנט לא מאמינות בפרסום מחירים באינטרנט – אבל זה המצב. הן מעדיפות שתגיעו אל המוקדן הטלפוני, והוא כבר ישמע בגוון הקול שלכם איזה סיבוב אפשר לעשות עליכם. אז איפה מוצאים בכל זאת את המחירים ה"רשמיים"?
מקום טוב להתחיל הוא אתר "כמהזה". שם תקבלו בצורה מסודרת את כל מחירי ה"מבצעים" של חברות האינטרנט (וחברות תקשורת נוספות). אבל שימו לב – החלק המעניין באמת לא נמצא למעלה, בפירוט המבצעים, אלא למטה, במנוע השוואת המחירים – וספציפית – בתגובות למנוע הזה.
נניח שהחלטתם על מהירות 10 מגה ואתם מחפשים את המחירים של הספקים השונים. סמנו את המהירות המבוקשת, סמנו את הספקים המבוקשים (או התשתית – בזק/הוט), ותקבלו רשימת מחירים "רשמית" שכוללת הטבות. איפה החלק המעניין? משמאל, בחלק של "כמה אחרים משלמים".
שם תגלו תגובות של אנשים אמיתיים, שמספרים איזה מחירי אינטרנט הם באמת משלמים, בלי קשר למבצעים ה"רשמיים". כמובן, קחו את התגובות האלו בעירבון מוגבל – לא כל מי שכותב שם דובר אמת, בהכרח. אבל אם אתם רואים מחיר שחוזר כמה פעמים (ושימו לב גם שהוא מהזמן האחרון ולא לפני שנתיים), כנראה שהוא נכון.
עוד מקום טוב לבדוק הוא בפורום האינטרנט של אתר HomeTheater – שם יש שרשור קבוע על מחירים שאנשים משלמים לספקיות האינטרנט, ודיונים נוספים בנושא.
וכמובן – אפשר להעזר גם בסדרת ה"כמה אני משלם באמת" שלי כאן בבלוג, ובה פירוט מעודכן של מחירי האינטרנט (ושירותי תקשורת נוספים) שאני משלם מידי חודש.
אז עכשיו כשאתם יודעים מה המחיר הנמוך ביותר שאנשים אחרים משלמים על המהירות שאתם רוצים – מה עושים עכשיו?
שלב 2 – שיחה ראשונה למוקד (והקלטה שלה!)
ראשית, אני מדגיש – תקליטו תמיד את השיחות עם המוקדנים! לצערי, חלק מהחברות לא מסתפקות בשיטת הבזאר, אלא גם מבטיחות דבר אחד, מבצעות דבר אחר, ובסוף מכחישות שבכלל קיבלתם הבטחה. לכן – תמיד רצוי להקליט את השיחות.
אם אין לכם אפשרות להקליט את השיחה, חשוב לפחות לנהל רישום מדויק של התאריך ושם האדם עימו דיברתם. בתיעוד, רשמו במדויק את מה שנאמר לכם, את התנאים שהוצעו לכם תחילה, את המבצע שהציעו לכם בהמשך… התיעוד הזה לא יעיל כמו הקלטה, אבל הוא בהחלט עוזר.
כעת, כשאתם יודעים בדיוק מה המחיר הנמוך שאליו אפשר להגיע, הגיע הזמן להתקשר אל המוקדן הראשון. ברוב החברות, המוקדן הראשון הוא לא זה שייתן לכם את המחיר שאתם מחפשים – בדרך כלל הוא מוסמך לתת רק את המחירים ה"רשמיים", ואולי לרדת קצת. אבל בשביל לרדת נמוך באמת, תצטרכו להגיע אל השורה השנייה של המוקדנים – אלו הידועים בשם "קשרי לקוחות", או משהו דומה.
יש כאלה שנוהגים לבקש כבר מהרגע הראשון שיעבירו אותם אל קשרי לקוחות. אני לא עושה את זה בדרך כלל. מדוע?
- בחלק מהחברות כבר מכירים את הטריק הזה, והמוקדן יגיד לכם שהוא קשרי לקוחות וינסה בכל זאת לנהל איתכם את המשא ומתן בעצמו. אז תנו לו לעשות את זה, עד שהוא יבין שאין טעם.
- אני לא רוצה להעליב את המוקדן. יש לו תפקיד, לספר לכם על המבצעים היקרים, וזה מעליב להגיד לו "אתה לא יכול לעזור לי, תעביר אותי לקשרי לקוחות".
לכן אני נותן למוקדן הראשון לדבר ולהציע את ההצעות שלו. נניח שהמחיר הזול שאתם מנסים להגיע אליו הוא 30 שקלים – המוקדן יתחיל, נניח, עם הצעה "אטרקטיבית" של 60 שקלים. מה אכפת לו? יכול להיות שתסכימו.
אבל אתם תעמדו על שלכם כמובן. "בדקתי ואני יודע בוודאות שיש אנשים שמשלמים על זה 30 שקלים" (וזה נכון! באמת בדקתם, ולכן אתם יודעים בוודאות שזה באמת מה שאנשים משלמים). הוא יחשוב קצת, יתקתק במחשב, ויסכים ל"מבצע מיוחד" – 50 שקלים!
זה לא טוב, וזה מה שתגידו לו. "זה לא מספיק נמוך, אני יודע שיש אנשים שמשלמים 30."
בשלב הזה הוא יישבר בדרך כלל. אם לא, אפשר כמובן לאיים בעזיבה (אם אתם לקוחות קיימים) או לספר על הצעות טובות יותר שקיבלתם בחברות האחרות (עם מחירים ריאליים). מכאן, הדרך קצרה אל איש "קשרי הלקוחות", שזה שם יפה למישהו שמקבל עוד חצי שקל לשעה ויושב על יד המוקדן הראשון.
שלב 3: שיחה עקשנית עם הנציג הבכיר
החלק החשוב כשתגיעו אל הנציג הבכיר, הוא לזכור כל הזמן את המחיר הנמוך שאתם יודעים שאנשים אחרים הגיעו אליו, זה שאליו אתם רוצים להגיע. הנציג הבכיר, לעומת זאת, לא רוצה שתגיעו אל המחיר הזה. הוא יספר לכם על מבצעים אחרים, הוא יסביר לכם ש"אין מחירים כאלה", "לא יכול להיות שמישהו קיבל מחיר כזה", ועוד ועוד. אבל אם תהיו מספיק עקשנים – ברוב המקרים תגיעו אל המחיר הנמוך שידעתם שקיים.
יכולים להיות מצבים של נציג עיקש במיוחד, או אולי כזה שכבר הוריד מחירים ליותר מידי לקוחות וחושש לתדמית שלו בחברה. במקרה כזה, אם לא הגעתם איתו בשום אופן אל המחיר שרציתם – זה הזמן להודיע חגיגית שאתם עוזבים (אם אתם לקוחות קיימים), או עוברים לחפש הצעות אחרות. יש סיכוי טוב שתוך יום-יומיים החברה תתקשר אליכם שוב ביוזמתה. ואם לא – אתם תמיד יכולים להתקשר בעצמכם שוב, ואולי לקבל הפעם נציג אחר.
חשוב לזכור בנוגע לשיחות הללו:
- תהיו אדיבים: אין סיבה לצעוק, לריב ולאיים – הנציג בסך הכל עושה את עבודתו, ואתם עושים את עבודתכם כצרכנים, ובכל מקרה, ריבים וצעקות לא יובילו אתכם למחיר יותר טוב. אפשר להגיע אליו בצורה מנומסת ואדיבה – אבל עקשנית.
- תהיו מוכנים לעבור חברה – כדי שהאיום שלכם ("אם אני לא מקבל את המחיר הזה אני עוזב") יעבוד, אתם חייבים להיות מוכנים לעזוב באמת, לכן רצוי תמיד להכיר מחירי אינטרנט של החברות המתחרות, כדי לדעת איזה אופציות נוספות יש לכם: בדקו ב-012, בדקו בבזק בינלאומי ובנטוויז'ן וגם אצל החברות הקטנות יותר. ברוב המקרים לא תצטרכו באמת לעזוב, כי ההצעה שרציתם תגיע – אבל אם לא – אז תודה ושלום, יש לי מחיר טוב יותר במקום אחר.
- הישמרו מהטריקים ולהטוטי הלשון של המוקדנים. למשל, השיטה האהובה של "אני חייב לקבל על זה אישור מהמנהל הבכיר" – הנציג שם אתכם בהמתנה עם מוזיקת מעליות, מתפנה לאכול את שאריות הפיצה מהצהריים, וחוזר אליכם עם "אישור מיוחד מהמנהל!". המחיר לא נמוך מספיק? כנראה שהאישור לא כזה מיוחד. תמשיכו להתעקש.
שלב 4: לוודא שקיבלתם את המחיר הנכון
סיימתם את השיחה הטלפונית בהצלחה, קיבלתם הבטחה למחיר שרציתם – אבל תפקידכם לא הסתיים כאן. עכשיו אתם צריכים לחכות לחשבונית הבאה שתגיע מהחברה, או לפירוט של כרטיס האשראי – ושם אתם חייבים לבדוק שקיבלתם בדיוק את המחיר אותו הייתם אמורים לקבל.
אם גיליתם שנעשתה "טעות" במחיר ששילמתם, אתם חייבים להתקשר מיד בחזרה אל החברה, לפרט בפניהם בדיוק עם מי דיברתם ומתי, מה ההצעה המדויקת שהובטחה לכם – ולדרוש לקבל אותה, כולל כמובן החזר על החיוב השגוי האחרון. בחלק מהחברות יערימו קשיים בשלב הזה, יגידו שלא יכול להיות שהבטיחו לכם כך וכך, יגידו ש"לפנים משורת הדין" יזרקו לכם איזו עצם אבל לא יחזירו רטרואקטיבית – אל תסכימו לך בשום אופן. הבטיחו לכם משהו? תעמדו על כך.
שלב 5 – לבדוק כל כמה חודשים שהמחיר שלכם עדיין זול
חשוב לזכור: מחירי אינטרנט (והתקשורת בכלל) משתנים כל הזמן. כל כמה חודשים תעשו סיבוב מחודש באתרים ובפורומים, כדי לבדוק שהמחיר שאתם משלמים עדיין אטרקטיבי. בהחלט יכול להיות שהוא ירד בינתיים – אבל אתם תמשיכו לשלם את המחיר הגבוה יותר לנצח, עד כמה שזה תלוי בחברה.
בסיכומו של דבר, כל התהליך הזה נשמע קצת מתיש, ובעיקר מרגיז. ידידתי ענת אפילו אמרה לי פעם שיש אנשים שהיו משלמים 20 שקלים בשביל לא לנהל שיחה מתישה במיוחד שנאלצתי לנהל עם נציגה של בזק על החזר שהגיע לי. אבל אם זו השיטה, אם זו הדרך היחידה לשלם את המחירים הנמוכים באמת – אז אין ברירה, כל אחד חייב ללמוד אותה.
עוד בנושא:
גדול. זה בדיוק תיאור השיטה שלי!
היום הייתי חייב לסגור מחיר עם בזק וגיליתי שמחירי התשתית עלו לכולם ( בגלל הקו הקל? ).
המחירים בבזק באמת עלו מיד אחרי שהכריחו אותם להציע מסלול אינטרנט-בלבד במקום הקו-הקל. אבל עדיין, אפשר לקבל שם מחירים יותר זולים מאלו שמופיעים באתר "הרשמי"
למרות שהשיטה נשמעת טוב, אני מניח שהיא אורכת זמן לא מועט והמון כאב ראש.
אני מצאתי שיטה טובה יותר ואני גאה לומר שאני משלם את המחיר הנמוך ביותר של ספק מכל הארץ (מקווה…)
אז ככה, שלב 1 – מעבר לחברה אחרת!! – זוהי הדרך הטובה ביותר להוריד מחירים !
שלב 2 – התקשרות לחברה הישנה לצורך ניתוק – ועל הדרך הם נונתים לך הצעה נמוכה יותר מהחברה שעברת.
שלב 3 – מעבר לחברה הראשונה שלך !
שלב 4 – שיחה עם החברה החדשה לצורך ניתוק. וגם הם מציעים הצעה זולה יותר !!!
בשלב כלשהוא אין להם לאן לרדת ואתה בוחר איזו חברה אתה מעדיף.
לי זה היה עם נטוויז'ן ובזק בנלאומי (באמת שעשיתי את זה בתמימות בהתחלה)
העסקה שנסגרה היתה : 12 מגה ב-23 ש"ח + 3 חודשים חינם !!
בהצלחה…
כבר אין הבדל בין בזק להוט מבחינת מחיר. הנציגים (ומנהלי השימור/שיפור/שירות למיניהם) אפילו לא מנסים להתווכח. המחיר הנוכחי בקרטל תשתית האינטרנט הוא 79.90 לחודש. לקוח חדש? תקבל בסביבות 70 + "דמי התקנה" שמשלימים חזרה למחיר הרגיל. ניסיתי וניסיתי, וכלום לא עזר. הקרטל פועל היטב. הפתרון שלי היה להגדיל את חבילת הגלישה בטלפון הנייד ל- 5GB, ולהעביר ע"י tethering למחשב הנייח. עלה לי בסביבות עוד 30 שקלים לחודש במקום עוד 80+20 לתשתית ולספק. בינתיים עובד היטב, בלי בעיות.