חובה לברר לפני שעוברים בנק: מי מקבל פטור מעמלות, איזה ריביות תקבלו, איך מדברים עם הפקיד, כמה תשלמו על כרטיסי האשראי ועוד שאלות חשובות
אחרי שסיפרתי לכם איך הפסקתי לפחד והחלטתי להחליף בנק, אני מקווה שגם אתם החלטתם בשעה טובה שהשירות (והמחיר) בבנק הנוכחי שלכם לא מספיק טובים, ואתם רוצים לעבור בנק. אבל איך יודעים לאיזה בנק לעבור? מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים? מכיוון שבשנה האחרונה עשיתי את זה בעצמי ובדקתי כמה אופציות, אני יכול לספר מניסיוני על מה הקפדתי.
ראשית, אבחנה כללית ששמתי לב אליה – הבנקים הקטנים יותר (כלומר: לא הפועלים ולאומי) רוצים אתכם יותר. זה לא אומר שבתנאים מסוימים לא תקבלו הצעות משתלמות גם מהגדולים, ותמיד שווה לבדוק – אבל זה לא מקרי שהבנקים הבינוניים והקטנים יוצאים בשנים האחרונות במסעות פרסום לגיוס לקוחות, בעוד הבנקים הגדולים לחוצים הרבה פחות. יש להם הרבה לקוחות, הם יודעים שאנשים לא ממהרים לעבור בנק – ולכן הם יכולים להרשות לעצמם לחזר אחריכם פחות. אז תנו להם להזיע קצת.
1. ביטול העמלות
לא במקרה הסעיף הזה מופיע אצלי במקום הראשון – זה הסעיף שגרם לי לעבור בנק. נכון שעמלות ניהול החשבון מגיעות "בסך הכל" לכ-20 שקלים בחודש, לפעמים אפילו פחות, בחשבון ממוצע. אבל ראשית, גם 240 שקלים (בשנה) הם סכום יפה.
שנית, מדובר אצלי על משהו עקרוני – רוב הבנקים מציעים היום מסלולים ללא עמלות (לפחות ללקוחות חדשים), ואין סיבה שדווקא הבנק שלי ימשיך לגבות ממני את הקנס המעיק הזה.
עמלות ניהול החשבון מקשות גם לעיתים על ניהול מסודר וחכם של החשבון. אנשי חברות האשראי למשל אוהבים להמליץ על תשלום בכרטיס אשראי בכל מקום, משום שאז תחסכו עמלות בבנק – כי תשלמו עמלה אחת, על החיוב הכולל בכרטיס, מאשר עמלה נוספת על כל משיכת מזומן, למשל. אז אני לא רוצה שהעמלות בבנק הן מה שיכתיבו לי איך לשלם, עם מה לשלם ומתי להוציא כסף.
רוצים אותי כלקוח? דבר ראשון, בטלו את העמלות.
עם זאת, חשוב לשים לב לאותיות הקטנות במבצעים הנוכחיים של הבנקים שמציעים חשבונות ללא עמלות:
- הטבה לתקופה מוגבלת: כלקוחות חדשים, ברוב הבנקים תקבלו ביטול של העמלות למספר שנים בלבד, בדרך כלל שנתיים-שלוש. קחו בחשבון שאחרי שתקופת ההטבה נגמרת, תצטרכו להיכנס למשא ומתן מחודש עם הבנק – או לעבור שוב בנק. (אבל אם אתם לקוחות טובים, יש סיכוי טוב שהבנק יסכים להשאיר לכם את ההטבה גם בחלוף התקופה המוקצבת).
- ביטול חלקי בלבד של העמלות: חלק מהבנקים מכריזים על "ביטול מוחלט" של העמלות, וחלק מהבנקים מדברים על "ביטול העמלות העיקריות בחשבון". כך או כך, חשוב לברר איזה עמלות לא מבוטלות – למשל, בהרבה מקרים תמשיכו לשלם עמלה על אשראי, תמשיכו לשלם עמלה על הזמנת פנקסי צ'קים או על צ'ק שחזר, ועוד עמלות שונות ומשונות. זה עדיין יותר טוב מכלום, כי העמלות העיקריות הן הנפוצות ביותר – אבל חשוב לדעת מה אתם מקבלים ומה לא.
- הטבות מעל משכורת מסוימת בלבד: הבנקים אוהבים שכירים, והבנקים אוהבים משכורות. לעצמאיים יהיה למרבה הצער יותר קשה לקבל הטבות בבנקים, לפחות לא בצורה אוטומטית. אבל אם אתם שכירים שמכניסים משכורת קבועה כל חודש, מצבכם מהבחינה הזאת טוב יותר. אלא שגם אז, ברוב הבנקים מתנים את ההטבות – כגון ביטול העמלות – בהכנסה חודשית קבועה מעל רף מסוים.
- ביצוע מספר פעולות/קניות בחודש: בחלק מהבנקים, שימור ההטבה מותנה בכך שתבצעו מספר פעולות מוגדר בחשבון בחודש. (פעולות=משיכת כספים, חיובי כרטיס אשראי, משכורות וכו'). המטרה העיקרית היא, אני מניח, לוודא שמדובר בחשבון פעיל שאתם עושים בו שימוש, ולא בחשבון-רפאים שפתחתם למטרות שהן לא ניהול חשבון סטנדרטי. כמו כן, יש בנקים שדורשים בנוסף חיוב חודשי מעל גובה מסוים בכרטיס האשראי של הבנק – את הסעיף הזה אני כבר לא אוהב – אין שום סיבה שהבנק יקבע לי כמה ומתי להוציא בכרטיס האשראי.
- התחייבות (שלכם) למספר שנים: חלק מהבנקים הפכו לחברה סלולרית (של פעם), והם דורשים התחייבות שלכם להישאר בבנק למשך תקופה מוגדרת, ולשמור על רף המשכורת באותה תקופה. ומה יקרה אם המשכורת שלכם תרד לפתע אל מתחת לרף במהלך התקופה הזו? תאלצו להחזיר את ההטבה רטרואקטיבית, כלומר לשלם את כל העמלות שלא שילמתם מאז שהצטרפתם לבנק. מבחינתי, הסעיף הזה היה דיל-ברייקר. לא הסכמתי בשום אופן להתחייב לבנק מראש, בדיוק כמו שאני כבר לא מתחייב לחברות התקשורת.
2. נגישות הבנק והבנקאי
זה עוד סעיף שדחף אותי לעזוב את הבנק הקודם שלי. בשנים האחרונות, הבנקים הגדולים הפכו את השיחה הטלפונית עם הבנקאי בסניף למשהו בלתי אפשרי כמעט. רוצים לשאול משהו את הפקיד האישי שמכיר אתכם? אתם מוזמנים להתקשר אל המוקד הארצי, לעבור עשרות תפריטים, לשמוע הצעות להלוואות ושאר ירקות, ולבסוף לשלוח הודעה לסניף כדי שהבנקאי יחזור אליכם.
למחרת (במקרה הטוב) ב-8 בבוקר הבנקאי מתקשר, לא תופס אתכם, משאיר הודעה במענה הקולי ("חזרתי אליכם, תודה ושלום"), וזהו. יותר לא תשמעו ממנו. רוצים עדיין לדבר איתו? אתם מוזמנים להתקשר שוב אל המוקד הארצי… וחוזר חלילה.
אז נכון שהיום רוב הפעולות מתבצעות בערוצים הישירים (כלומר באינטרנט ודרך המוקד). אבל דווקא בגלל זה, אני רוצה לדעת שבמקרים הנדירים שבהם אני כן צריך מישהו מהסניף, מישהו שמכיר ספציפית אותי ואת החשבון שלי – אני אוכל להשיג אותו בקלות.
וכן, תאמינו או לא, יש בנקים שבהם זה עדיין אפשרי. ואת האינדיקציה תוכלו לקבל כבר בבדיקות הראשוניות, כשאתם מתעניינים במעבר לבנק חדש – בבנק אחד חזרו אלי 20 דקות אחרי שהשארתי הודעה, הפנו אותי לפקיד מסוים שהתקשר אף הוא וקבע פגישה, ונתן לי את המספר הישיר שלו להמשך הדרך. (במקרה הזה, אגב, לא מדובר ביחס יפה ללקוחות חדשים בלבד – היחס הטוב המשיך).
בבנק אחר לעומת זאת, השארתי הודעה שאני רוצה לעבור – וחזרו אלי… כעבור שלושה ימים. וגם אז, בלי שקיבלתי שום טלפון ליצירת קשר – אלא הבטיחו לי שיתקשרו שוב בעוד יומיים לשאול מה החלטתי. קשה להשיג אתכם כבר עכשיו, כשאני רוצה לעבור אליכם? תודה, אבל לא תודה.
3. איזה ריביות תקבלו על המינוס/חסכונות?
אם עדיין יש לכם מינוס בבנק, ואתם חייבים אותו גם בחשבון החדש – חשוב לבדוק כבר בשלב שבו אתם לקוחות פוטנציאליים, איזו ריבית הבנק יסכים לתת לכם על האוברדראפט. כמה שיותר נמוך, יותר טוב כמובן. במקביל, אם דווקא יש לכם חסכונות שאתם מתכננים להעביר, חשוב לברר את אפשרויות ההשקעה בבנק החדש.
ביטול העמלות זה טוב ויפה – אבל אם תשלמו ריבית יותר גבוהה מזו ששילמתם בבנק הקודם, החיסכון בעמלות כבר לא יהיה מרשים במיוחד.
כמו כן, בחלק מהבנקים מציעים הטבות כספיות נוספות (לפעמים לתקופה מוגבלת) – ריבית על הפלוס בחשבון, מענק כספי, מגבת (יש!) וכו'. חשוב להוסיף את כל אלו להשוואה בין הבנקים.
4. דמי השימוש בכרטיסי האשראי
למרות שהיום לכל אחד כמעט יש גם כרטיס אשראי חוץ-בנקאי, עדיין יהיה לכם גם כרטיס שהונפק ע"י הבנק. בכרטיס הזה, לבנק יש שליטה מסוימת על דמי השימוש. אם הבנקאי שלכם מספיק יצירתי ודואג לכם, הוא ידאג שלא תשלמו דמי שימוש על כרטיסי האשראי הבנקאיים (למשל ע"י צירוף של הכרטיס למועדוני צרכנות).
אם לעומת זאת הבנקאי שלכם רואה רק את שורת הרווח (של הבנק), הוא ידאג שתשלמו דמי שימוש על כל אחד מהכרטיסים במשפחה. אל תסכימו לכך.
5. אתר האינטרנט של הבנק
מכיוון שרוב הפעילות הבנקאית מתבצעת היום דרך האתר, חשוב לבדוק איך האתר הזה נראה. בחלק מהאתרים אפשר לראות גם הדגמה של העבודה בתוך החשבון עצמו – בדקו זאת. לחלק מהבנקים יש היום גם אפליקציות לסמארטפונים ולטאבלטים – זה אולי לא הכרחי, אבל זה בהחלט מוסיף לנקודות הזכות של הבנק.
6. מיקום הסניף
כאמור, רוב הפעולות נעשות היום בצורה וירטואלית – ועדיין, לפעמים צריך להגיע לסניף. אם זה כדי לאסוף צ'קים/כרטיס אשראי, אם זה כדי להפקיד משהו או סתם כדי לשוחח עם הבנקאי. לכן, עדיף למצוא בנק עם סניף שקרוב אליכם באופן יחסי.
אור, היי 🙂 קורא אותך ומאוד מאוד נהנה ומשכיל!
אפשר לשאול לאיזה בנק עברת? האם אתה לא משלם עמלות כלל?
אני מודע לכך שבנק אוצר החייל/בנק יהב/בנק ירושלים ממש מחפשים לקוחות חדשים, והם מציעים שלל הטבות מעניינות וקורצות. אני שכרגע נמצא בחשבון סטודנט ללא עמלות כלל בבנק הפועלים (עדיין), מאוד חושב לעזוב את הגדולים והנביילס כשאסיים את התואר, ולכשיסתיימו הטבות הסטודנט שלי.
מה גם שהעניין האידאולוגי תופס משקל – מעדיף לא לתת את הכסף שלי לבנקים הגדולים ולאריסון, כמו שהעדפתי מיד לעזוב את 3 חברות הסלולר העשקניות הגדולות מיד כשהגיעו האלטרנטיבות הזולות.
ובאותו נושא – יש עצות/תובנות/טיפים לגבי חשבון בבנק הדואר? ההוא בלי האוברדרפט?
יש אצלם ישראכרט דיירקט, מה שיש לי עכשיו בדיוק בבנק הפועלים (גזרתי את כל שאר הכרטיסים!) וגם אפשרות לפתוח חיסכון דרך בנק ירושלים…
אני ממש חושב לעבור לניהול חשבון שבו לא אוכל להיכנס ליתרת חובה ולהוריד את הגיבנת הזו אחת ולתמיד.אפילו אם זה אומר להסתדר בכוח.
מה דעתך?
אני עברתי בזמנו למזרחי-טפחות. כמו ברוב הבנקים, הם מציעים חשבון בלי עמלות לשלוש שנים, אבל בתנאי שנכנסת משכורת קבועה בגובה מסוים. אני בהחלט מתכנן "לדון" על כך איתם כששלוש השנים ייגמרו, ואם לא יסכימו להאריך את הפטור מעמלות – לא אהסס לעבור שוב לבנק אחר.
לגבי בנק הדואר – אין לי ניסיון אישי איתם. אבל כשאני רואה את התור האינסופי בסניף הדואר בכל פעם שאני נכנס לשם, זה לא כל כך עושה לי חשק לפתוח שם חשבונות… גם בבנק "רגיל", אגב, אתה יכול להגיד שאתה לא מעוניין במסגרת אשראי (וכך גם לחסוך את העמלה הרבעונית שלה). אני מאוד בעד לחיות בלי אוברדראפט, כמובן – החלק הכי חשוב הוא להגיע לזה באמצעות התקציב, כלומר לדעת בכל חודש שאתה אכן מוציא בדיוק מה שיש לך להוציא ולא יותר.
בנק הדואר זה רעיון רע מאוד. פתחתי שם חשבון לבן שלי. לא יידעו אותנו שחמישים השקלים ששילמנו כהפקדה ראשונה הם בעצם דמי ניהול חשבון. אי אפשר היה לסגור את החשבון בסניף הדואר וכך יצא שלקח כחודשיים עד שהצלחנו לסגור אותו. ראו הוזהרתם!
כמה הערות:
גם אני, כמוך, עברתי מלאומי למזרחי (כבר לפני שנתיים וחצי).
אז לגבי לאומי:
– ראשית, הסיפור של חוסר קשר ישיר לפקיד בסניף התחיל גם אצלי בלאומי לפני קצת יותר מעשר שנים. זכור לי היטב מקרה בו נזקקתי לשירות של פקיד בדחיפות ולא חזרו אליי והסיפור הזה גזל לי שעות עבודה יקרות, סטרס ועצבים. אבל מסתבר שזו לא גזירה משמיים – כשצברתי קצת חסכונות פתאום הודיע לי הבנק שיש לי צוות חדש ונתן לי מספרי טלפון ישירים לפקידים בצוות. בהתחלה הרגשתי מאוד חשובה אבל אחר כך מאוד התרגזתי בגלל שנות הסבל והטרטורים שעברתי בגלל שלאומי ראה אותי כלקוחה סוג ב׳.
– גם כשכבר הגעתי לדבר עם פקידים, מצאתי גישה מאוד לא אוהדת. הייתי מסכמת איתם על תנאים מסוימים ומגלה שאחרי שנה התנאים התבטלו ללא הודעה כי ״את צריכה לדאוג לחדש אותם״. רק כשכבר עברתי בנק וציינתי את זה כאחת הסיבות לעזיבה ביקשה ממני מנהלת צוות חדשה הזדמנות נוספת – מאוחר מדי.
– גם אצלי לאומי לא הגיב להודעה שלי שאני מבקשת הטבות אחרת אעזוב עד שכבר עברתי לבנק אחר. שירות מצוין ומהיר, כהרגלם…
לגבי מזרחי:
אמנם יש חשש שהתגובה הזו תראה כמו מדור פרסומי, אבל אני מאוד מרוצה מהשרות שקיבלתי ואני מקבלת במזרחי וספציפית מהקונספט שלהם של ״סניף וירטואלי״ אליו אני משתייכת.
יש לי פקיד שלי, הוא זמין לי רוב הזמן – ולמעשה יותר שעות וימים מפקיד רגיל – הן דרך הטלפון והן דרך אימייל או הודעות שמועברות דרך אתר הבנק.
כשהוא לא נמצא יש חברי צוות אחרים לגיבוי וכאן כבר מדובר על זמינות מלאה – מעבר לשעות פתיחת סניף רגיל וללא יום חופשי. הטלפון של הפקיד, אגב, הוא מספר חינמי (1-800).
אני לרוב לא נזקקת לשירות דחוף ולכן כמעט תמיד פשוט שולחת אימיילים – לא גוזל זמן, תשובות מהירות והכל מתועד.
וכמובן – החשבון שלי משוייך גם לסניף ה״גשמי״ הקרוב אליי למקרה הצורך.
גם יועץ ההשקעות שייך לסניף הוירטואלי ויש לי מספר ישיר אליו. כשאנו מסיימים שיחה אני מקבלת סיכום מתועד דרך האתר וגם כאן יש חלופות כשהוא לא נמצא.
אגב, באתר האינטרנט של מזרחי מופיעה לי אינדיקציה אם הפקיד שלי נמצא ואם יועץ ההשקעות נמצא (אני משערת שזה קורה גם בסניפים לא וירטואליים).
כשהתקשרתי לברר לגבי מעבר לבנק, מזרחי הוא הבנק היחיד שנתן לי תשובות מיידיות ולמעשה נציג השירות העביר אותי תוך 5 דקות למי שיהיה הפקיד שלי אם אחליט לעבור – וכך היה. כל המו״מ שניהלתי מכאן היה כבר אז דרך אימיילים ולכן הכי נוח וכאמור – מתועד.
שנתיים אחרי, ההתרשמות שלי ממזרחי-טפחות עומדת עדיין בסימן שאלה. בהתחלה קיבלנו שירות באמת מצוין, אבל בהמשך משהו קצת נפל שם, והיום קשה לי מאוד להשיג את הפקיד מהסניף בטלפון או אפילו לקבל ממנו תשובות במייל של הבנק. והמוקד הטלפוני שלהם די חסר תועלת, כמעט בכל דבר התשובה היא "נעביר הודעה לסניף". אבל אולי אנסה לבדוק באמת את עניין הסניף הווירטואלי.
יש אפשרות לבטל כרטיס אשראי בנקאי ולהשתמש רק בכרטיס אשראי של חברות כמו יכשראכרט וקאל? האם עם כרטיס אשראי כזה ניתן למשוך מזומן מהחשבון? יש לי כרטיס אשראי בנקאי הבנק לא מוכן לבטל דמי השימוש.