הסלולרי מצלצל עם מספר שאתם לא מכירים, ומהעבר השני מדבר "נציג" חברת האינטרנט/טלפון/טלוויזיה שלכם. הוא יודע שהמבצע שלכם "עומד להסתיים", ולכן, כמה הוגן ומפתיע מצידו – הוא רוצה לוודא שלא תעברו למסלול שבו אתם משלמים יותר.
לפעמים המבצע הנוכחי שלכם אפילו לא עומד להסתיים – לפעמים הנציג מסביר שיש עכשיו, רק עכשיו, מבצע חדש ושווה במיוחד שמגיע לכם – רק לכם! – והוא לא רוצה שתפסידו אותו. איך אפשר לסרב להצעה מפתה שכזו? אז זהו שאפשר, ובדרך כלל אפילו רצוי.
העניין שהוא שכשנציג מכירות של חברת תקשורת (ולפעמים גם עם חברות אחרות, אגב – אפילו עם בנקים זה קרה לי) מתקשר אליכם ביוזמתו, לא מדובר ברוב המקרים באיש שירות לקוחות רגיל של החברה אלא באיש מכירות שכל תפקידו לגרום לכם לשלם יותר. בהרבה מקרים הוא אפילו לא חלק מהצוות ה"רגיל" של החברה, אלא שייך לחברת מכירות חיצונית שעובדת בעבור החברה שאליה אתם שייכים. (אפשר לעלות על זה בקלות, אם תבקשו ממנו להעביר אתכם ל"שימור לקוחות" – אם הוא לא חלק אינטגרלי מהחברה, הוא לא יכול להעביר אתכם לאף בעל תפקיד אחר בחברה…)
ומכיוון שמדובר באיש מכירות, התפקיד שלו (והבונוס שלו תלוי בזה) – הוא כאמור לגרום לכם לשלם יותר. זה יכול להיות באמצעות מעבר למסלול יקר יותר, או מסלול ארוך יותר מזה שאתם נמצאים בו כרגע, ועוד שלל הצעות והמצאות – העיקר שבסוף השיחה, בלי שתשימו לב, מצבה של החברה הוא זה שישתפר מולכם.
העניין הוא שהם מדברים כל כך מהר, ובלשון כל כך חלקה, שקשה לשים לב שמציעים לכם הצעה לא אטרקטיבית. לפני כשנתיים למשל, לקראת סיום המסלול שלי ב-"YES", קיבלתי טלפון מאיש מכירות כזה. הוא מלמל משהו במהירות על מסלול דומה לזה שהייתי בו "בתוספת 10 שקלים בלבד" והבטיח כל מיני הבטחות חסרות ערך בסגנון 'כך תישאר עם המחיר המעולה הזה עוד שנתיים'.
מכיוון שלשמחתי כבר הכרתי אז את מלאכת ההתמקחות, והבנתי שאין כל כך טעם לנסות להתמקח איתו, אמרתי לו שבינתיים אני לא מעוניין לשנות כלום, וכשיתקרב ממש מועד סיום המסלול, אני אתקשר ביוזמתי לשנות. תשובתו המהירה (בציטוט קרוב מזכרוני): "אין בעיה, נסמן את זה ככה ואז כשתרצה תבטל".
הימים, אגב, היו עדיין ימי ההתחייבות. כשהתקשרתי כעבור חודש ביוזמתי, נציגי השירות לא הבינו תחילה מה אני רוצה. "מסומן פה שכבר התחייבת לעוד שנתיים" (במסלול ההוא שעולה עוד 10 שקלים). באותו רגע הבנתי: כשאיש המכירות זרק משהו על "אם תרצה תבטל", הוא התכוון שהוא מנכס לעצמו במחשב את המכירה, מפיל עלי התחייבות עם מחיר לא אטרקטיבי, ושאני כבר אסתבך עם זה אחרי זה אם יהיו בעיות (והוא קיווה, אני מניח, שלא יהיו בעיות – כי מי זוכר להתקשר אחר כך שוב)…
דבר דומה קרה לי גם מספר פעמים עם סלקום, בשנים בהן עוד הייתי שם. מידי כמה חודשים הייתי מקבל טלפון מנציגה כזו או אחרת "של סלקום", והיא הייתה מספרת לי בהתלהבות ש"מגיעות לך!!!" נניח 100 דקות שיחה ב-30 שקל. מגיע לי! רק לי! מבצע מיוחד! לפעמים היו מוסיפים גם "זה מבצע מיוחד שהתחלנו איתו עכשיו" או משהו כזה. ומה השורה התחתונה, אם בודקים את זה לעומק? שבסך הכל רצו לזרוק עלי חבילת דקות שאני לא צריך בתשלום נוסף, מעבר לתשלום שאני כבר משלם בחודש. אכן, מגיע לי.
אז מה עושים? פשוט מאוד. אם מתקשר אליכם נציג מכירות של החברה – בהחלט מותר להאזין להצעות שלו. אבל לעולם אל תגידו לו כן בשיחה היזומה הזו. אפילו אם הוא אומר לכם שהמבצע "רק היום" וכו'. קשקוש. לכל היותר, אם אתם ממש מפחדים להפסיד "הצעה מיוחדת", אתם תמיד יכולים לבקש ממנו פרטים איך לחזור אליו, או שיתקשר אליכם הוא שוב בעוד יום-יומיים.
החלק החשוב הוא שלאחר השיחה איתו, תבדקו את ההצעה לעומק בעצמכם. כאן אפשר להעזר במדריך שכתבתי, איך להוריד את מחירי האינטרנט. זה נכון גם לגבי טלוויזיה וטלפון כמובן. תבדקו מה המחירים הנמוכים ביותר שאפשר לשלם, תבדקו אם מה שהציעו לכם רלבנטי לשימוש שלכם, ובמקרה הצורך תתקשרו בעצמכם אל החברה ותתמקחו. ברוב המקרים, נציגי שימור הלקוחות יתנו לכם הצעה טובה יותר מזו שנתן לכם נציג המכירות.