במקום שהקניות באינטרנט יהיו נוחות וזולות, האתרים בישראל עמוסים בבעיות – מלאי לא מעודכן, המתנה אינסופית למוצר, אבטחה לא מספקת, ועוד צרות
כל מי שקנה פעם באמזון יודע כמה זה יעיל ונוח. עמוד המוצר מספק תאור מדויק ומפורט של מה שאתם קונים, גולשים מספקים חוות דעות (מהימנות יותר ופחות…), וברגע שאתם רוצים לרכוש את המוצר – אתם לוחצים על כמה כפתורים, והפריט בדרך אליכם, בלי משחקים מיותרים.
לעומת זאת, כל מי שקנה פעם משהו באתר מכירות ישראלי – יודע שהמצב הרבה פחות נעים ונוח. יש אתרים מוצלחים יותר, יש מוצלחים פחות, וברובם חוזרות אותן הבעיות שוב ושוב. אז נכון שקשה להשוות אתרים לאמזון – אפילו בארה"ב, אתרים רבים לא מצליחים להשתוות לנוחות והיעילות שלהם. ועדיין, בהכללה, הקניה האינטרנטית בארץ יכולה הייתה להיות הרבה יותר נוחה ממה שהיא היום. למה? הנה:
1. רוצה לדעת אם המוצר קיים במלאי? בעיה שלך
כשאתה קונה משהו באתר סביר בחו"ל, אתה יודע מיד אם המוצר קיים במלאי או לא. לפעמים אפילו יגידו לך כמה פריטים בדיוק נשארו במלאי, ואם אין – לא תוכל בכלל להזמין, או שיציעו לך להזמין ולהמתין עד שהוא יגיע.
ובארץ? המוצר מופיע באתר, ברור שהוא מופיע. מישהו הכניס אותו לאתר, מתישהו. אולי אתמול. אולי לפני שנתיים כשאתר הקניות קם. מה זה אומר על מצב המלאי עכשיו? כלום. יכול להיות שיש עשרים יחידות במחסן. יכול להיות שאף פעם לא היו, ורק ברגע שאתם מזמינים בעל החנות מזמין מהספק שלו. הכל יכול להיות, ואתם לא תדעו עד שתזמינו (במקרה הטוב), או עד שתקבלו את המוצר, מתישהו. מה שמוביל אותנו אל המכה הבאה:
2. שילמת ואתה רוצה לקבל את המוצר? תמתין. ואז תמתין עוד
תושבי ארה"ב שמזמינים משהו באמזון, מקבלים את המוצר במקרה הרע תוך כמה ימים. בחלק מהמסלולים מקבלים אותו כבר למחרת. ובחלק מהמקומות אפשר לקבל אותו אפילו עוד באותו היום. הרי זו תמיד הייתה נקודת התורפה הגדולה של ההזמנות ברשת לעומת קניה בחנות – בחנות אתה מקבל את המוצר אל היד, במקום, וברשת אתה צריך להמתין. אז כמה שתמתין פחות, כך יגדל הסיכוי שתסכים לקנות ברשת.
ובארץ? הזמנת ברשת, עכשיו תחכה. או יותר נכון, תתחיל לספור. מה לספור? ימי עסקים. ועכשיו עם יד הלב – לפני שהתחיל העניין הזה של קניות באינטרנט, האם מישהו בציבור הרחב ידע בכלל מה זה "ימי עסקים"? מישהו המציא את המושג הזה, שאומר שאם באתר כתוב שתקבלו את המוצר תוך "14 ימי עסקים", תחשבו לרגע שמדובר על שבועיים. לא ולא. שהרי ימי עסקים הם ראשון עד חמישי בלבד.
אז 14 ימי עסקים הם בפועל כמעט שלושה שבועות, ולא שבועיים. מי רוצה לקנות משהו ולקבל אותו אחרי שלושה שבועות? וזה עוד במקרה הטוב. יש מקומות שבהם גם אחרי שלושה שבועות לא תקבלו כלום, ואז צריך להתחיל להתקשר, ולהתחיל לשמוע תירוצים על גבי תירוצים – היבואן, המכס, הכלב, הצפרדע. אבל בגלל שעברו כבר שלושה שבועות, אתם מתבאסים לבטל ולהתחיל להמתין מחדש במקום אחר, אז אתם ממשיכים לחכות. בפעם הבאה, אתם פשוט יוצאים לחפש חנות "אמיתית".
3. טפסי הזמנה ורישום מבלבלים ומרגיזים
הבעיה הזו קיימת בכלל האינטרנט הישראלי, לא רק באתרי קניות – אבל היא בולטת (לרעה) באתרי הקניות. כשאתם כבר מחליטים לקנות משהו, מגיע הרגע הנורא הזה של מילוי הטופס. ברוב המקרים גם יכריחו אתכם לפתוח כרטיס משתמש באתר. שזה בסדר – אם זה היה קל ונוח. זה לא.
כי בשלב ההרשמה אתם מקבלים טופס עמוס פרטים, ושדות שאף פעם לא יתאימו במדויק לנתונים האישיים שלכם. הטופס למשל שואל אתכם באיזה רחוב אתם גרים, אבל אתם רוצים בכלל לשלוח לתא דואר. אז מה עכשיו? לכתוב ת.ד. בשדה של ה"רחוב"? או לא לכתוב כלום? אבל אם לא כותבים כלום, הטופס צועק. אז אתם כותבים שם ת.ד., ואז מגלים שאין איפה לכתוב את המספר, או שאת מספר הת.ד. צריך לכתוב בכלל בשדה של הת.ד., ואז אין מה לכתוב בכתובת.
ואחרי שהצלחתם למלא את כל הפרטים כולם, כולל שם הסבתא של החמות שלכם, אתם לוחצים סוף סוף על כפתור הסיום המיוחל – ומקבלים הודעה ששם המשתמש שבחרתם נמצא כבר בשימוש של מישהו אחר. ואז – אלוהים שיעזור לנו – אתם מגלים שכל הפרטים שהכנסתם נמחקו, כי ברגע שקיבלתם את הודעת השגיאה הזו, הטופס התאפס. עכשיו צריך להתחיל למלא הכל מחדש, ובהצלחה עם בחירת שם משתמש שלא נבחר עדיין.
4. אתרי קניות לא מאובטחים מספיק
אז נכון, אתרים רבים וגדולים ברחבי העולם כבר נפלו קורבן לפריצות של האקרים, וזה לא משהו שאפשר להתגונן בפניו במאה אחוז. אבל לפעמים נדמה שבחלק מהאתרים בישראל, נתוני האשראי שלנו נשמרים בקובץ Notepad שמתחבא מאחורי לינק שאומר "נתוני אשראי כאן, בואו כולם!". יותר מדי פעמים אנחנו שומעים על פריצות לאתרים ישראלים, ויותר מדי פעמים, כשאני מנסה לקנות משהו באתר ישראלי, אני מקבל הודעה מהדפדפן שהעמוד לא מאובטח כמו שצריך.
5. יש בעיה עם המוצר? לך תחפש מי יעזור לך
גם באמזון קורה שעושים טעויות. אלא שהם ישתדלו תמיד לתקן את הטעות. לעיתים אפילו ישלחו לכם את המוצר מחדש בלי שתתבקשו לשלוח את המוצר הפגום. וגם באתרים בינלאומיים (טובים) אחרים, שירות הלקוחות משתדל בדרך כלל להיות יעיל במקרים של טעויות.
ובארץ? גם ככה שירות הלקוחות בעייתי. באינטרנט הבעיה מחריפה. פעם אחת הזמנתי (מאתר ישראלי) מטען לטלפון מסוג מסויים. הגיע מטען מסוג אחר. כשהתקשרתי, "נציג" החנות לא התרגש בעליל. "אם אתה רוצה תשלח חזרה, ביי". בפעם אחרת, מחנות אחרת, הגיע מוצר בצבע אחר מזה שהזמנתי. בחנות לא הבינו אפילו למה אני טורח להתקשר על דבר כזה.
שלא לדבר על המקרים שבהם אתם קונים דרך אתר קופונים או אתר קניות שמרכז מספר ספקים. בחלק מהמקרים האלו, יתחילו להקפיץ אתכם מגורם אחד לשני. "זה הספק", "זה היבואן", "אנחנו רק צינור" וכו'. ואתם צריכים להתרוצץ עד שתמצאו מישהו שיתקן את הבעיה עם המוצר שקיבלתם.
כל הבעיות הללו הן לא גזירות משמיים. וחשוב להדגיש – יש גם אתרי קניות ישראליים שמצליחים לדלג מעל חלק, לפחות, מהמשוכות שאני מתאר כאן. אבל אם מסתכלים על התמונה הגדולה, נראה שיש עדיין בעיה עם אתרי הקניות בישראל – וחבל, כי זה גורם לאנשים לקנות פחות ברשת.
- מכירים בעיות נוספות? כתבו על כך בתגובות או בעמוד הפייסבוק של השקל