כמה כסף תפסידו בשדה התעופה בגלל משקל עודף? האם מועדוני הנוסע המתמיד באמת שווים, ואיך טסים בזול במחלקות היוקרה? המשך המדריך לחיסכון בטיסות
פוסט אורח: גור לוי ממשיך את המדריך המקיף לחיסכון בטיסות לחו"ל – והפעם, כמה סודות מאחורי הקלעים של עולם התעופה ודברים שאתם חייבים לדעת כדי לחסוך, לא לשלם על תוספות מיותרות, ולטוס בצורה יותר נוחה.
משקל עודף – ההפסד הכבד שלכם
אין רווח נקי גדול יותר עבור חברות התעופה מאשר המשקל העודף שלכם. זה יכול לנוע בין 5 דולר לכל קילוגרם עודף בחברות הקטנות ועד 30 יורו או 40 דולר (כן, לקילוגרם) בחברות הגדולות, למרות שהנטייה בענף היא לעבור למחירים אחידים.
בגדול (וגם כאן זכרו תמיד לבדוק באתר חברת התעופה כמה משקל אתם זכאים לקחת אתכם), רוב חברות התעופה מאפשרות בידוק של 20 עד 23 קילו לבטן המטוס בטיסות לאירופה והמזרח או 2 מזוודות שכל אחת מהן לא שוקלת יותר מ-23 קילו לטיסות ליבשת אמריקה, ו-8 קילו לתיק יד.
מלבד המשקל, יש גם מגבלות גודל, אז אל תחשבו שאם החלטתם לשלוח דיקט ששוקל מעט אבל יותר גדול מכם אתם לא תשלמו על זה. הסטנדרט הוא 158 ס"מ (שילוב של אורך, רוחב ועומק). נכון שכל זה נשמע נוקשה ומפחיד, אבל זה לא באמת כך שכן גודל מזוודה סטנדרטית גדולה הוא בסדר, ואלא אם אתם בת 17 שאורזת חצי מהבית, סביר שלא תעברו את 23 הקילוגרמים.
למקרה שכן, קחו בחשבון שהתשלום עבור משקל וגודל חריג עלול להגיע גם עד 800 דולר ליחידה (!) בטיסות טרנס-אטלנטיות לכבודה השוקלת מעל 33 קילו וחורגת מ-158 ס"מ, כך שכדאי מאוד לשקול אם לא עדיף לכם לשלוח אותה בדואר יבשתי או ימי, ולא לקוות שבשדה התעופה "יהיה בסדר" – כי לא יהיה. ואל תתכננו לבקש ממישהו אחר עם משקל נמוך לקחת עבורכם משהו כי הגבלות הביטחון החמורות לא יאפשרו זאת.
לסיכום: יותר ממזוודה אחת? קצ'ינג. מעל 23 קילו? קצ'ינג. מעל 158 ס"מ? קצ'ינג. תיק היד שלכם שוקל 12 קילו? תצטרכו להיפרד ממנו והופ יש לכם 2 מזוודות שחורגות מהמשקל – קצ'ינג קצ'ינג קצ'ינג. בנוסף, כל דבר חריג יעלה לכם אקסטרה: ציוד סקי, למשל, או אם החלטתם לקחת את מיצי לטיול.
ותגידו תודה, אגב – הטרנד האחרון בחברות אמריקאיות (ולא רק בחברות המוזלות) הוא לגבות על כל דבר שיותר גדול מהארנק שלכם בטיסות פנים בארה"ב, אז בישראל אתם עוד בסדר. וזה מתחיל לחלחל גם לאירופה – KLM כבר הודיעה שבקרוב תגבה תשלום נוסף כבר על המזוודה הראשונה שלכם בטיסות פנים-אירופאיות, AIR FRANCE כנראה בדרך, והשיטה החדשה עלולה להתרחב לכל החברות האירופאיות.
אגב, אם יש לכם הרבה משקל עודף שאתם חייבים לקחת – יכול להיות שכבר עדיף לכם (ויותר זול) לטוס במחלקת עסקים, ולקבל מלכתחילה אפשרות לטוס עם משקל גדול יותר (40-46 קילו לאירופה ולמזרח, ו-3 מזוודות רגילות או 2 של 32 קילו כל אחת, לאמריקה).
מועדוני הנוסע המתמיד ובריתות תעופה
התאמצנו שלא לומר יותר מידי דברים שליליים על חברת אל על, אבל בהקשר הזה באמת שאי אפשר להימנע – אל על היא חברת התעופה היחידה בעולם שמחייבת בתשלום תמורת הצטרפות למועדון הנוסע המתמיד שלה. בכל חברה אחרת לא רק שזה יהיה בחינם, אלא יש גם כאלו שיתנו לכם בונוס על עצם ההצטרפות. יותר מזה, הנקודות שלכם באל על שוות הרבה פחות. לדוגמה, תצטרכו לטוס 18 פעמים לניו יורק כדי לקבל כרטיס חינם לשם (ואם אתם טסים 18 פעמים לניו יורק, כנראה שאתם לא באמת צריכים את הפוסט הזה).
לפני שנמשיך בהקשר הזה, כמה מילים על בריתות תעופה:
המשבר הכלכלי שהיכה חזק בענף התעופה, חייב את החברות להגיע לשיתופי פעולה. לופטהנזה, יונייטד, אייר קנדה, תאי וסאס היו הראשונות שהבינו את המצב והקימו יחדיו כבר ב-1997 את ברית התעופה סטאר. כיום, ברית סטאר מונה 28 חברות תעופה מהמובילות בעולם, מתוכן 14 טסות לתל אביב (ביניהן, פרט לאלו שהוזכרו, גם אוסטריאן, סוויס וטורקיש), מה שעושה אותה למשתלמת ביותר עבור הנוסע הישראלי.
בריתות התעופה האחרות הן וואן וורלד (12 חברות, 6 טיסות לתל אביב – ביניהן בריטיש איירווייז ופינאייר) וסקיי טים (19 חברות, 8 טסות לתל אביב – ביניהן דלתא ו-KLM ).
נחזור למועדוני הנוסעים. כאשר אתם חברי הנוסע המתמיד אצל חברת תעופה אחת, אוטומטית תוכלו לצבור מיילים בכל אחת מחברות התעופה שאיתה בברית. ומכיוון שבריתות התעופה רק מתחזקות וגדלות, בפעם הבאה שאתם טסים הצטרפו לנוסע המתמיד של אותה חברה (ועדיף באינטרנט, שכן יש סיכוי גבוה שתקבלו בונוס על זה).
אם חברת התעופה הנ"ל שייכת לאחת מבריתות התעופה, הכרטיס הזה תקף אצל כל שאר החברות בברית. ואם בטיסה לאחר מכן תטוסו עם חברה שנמצאת בברית אחרת, אל תהססו להצטרף גם שם לנוסע המתמיד. זה בחינם, ואין לכם מה להפסיד. רוב תוכניות הנוסע המתמיד הטובות יאפשרו לכם כבר לאחר 4-5 טיסות לצבור מספיק מיילים לכרטיס בחינם או לשדרוג למחלקת עסקים. ואגב, צבירת המיילים לא נעשית רק עם חברת התעופה (ושותפותיה), אלא גם בהשכרת רכב ובכל רשתות בתי המלון הגדולות.
המזרח הרחוק והפסיפיק – טסים דרך ירדן וחוסכים
בחלק הקודם הבטחתי לדבר על ירדן. לא הרבה יודעים, שלמרות חוזקו היחסי של הדינר הירדני (שהוא כיום גבוה כמעט כמו היורו), טיסות מעמאן למזרח הרחוק יכולות להוזיל משמעותית את הטיול שלכם.
לפני שתגידו "זה לא בשבילי" ותעברו הלאה, הנה השורה התחתונה, למה כדאי לטוס דרך ירדן:
בבדיקה אקראית של טיסות לחודש הקרוב, אלו הפרשי המחירים בין הטיסות הזולות ביותר מתל אביב לעומת טיסות מעמאן: בנגקוק, $519 הפרש; מומבאי, $479; סינגפור, $574; ואם אתם רוצים לטייל בנופיה הפראיים של ניו זילנד, תוכלו לחסוך $818 אם תטוסו מעמאן, לעומת הטיסה הזולה ביותר מתל אביב.
החיסכון המשמעותי הוא לא הסיבה היחידה לטוס דרך ירדן – קודם כל, תקצרו את זמני הטיסה שלכם (זמן הטיסה נטו מתל אביב לבנגקוק, לדוגמה, הוא 13 שעות דרך איסטנבול, 16 דרך אירופה או קרוב ל-11 שעות לטיסה ישירה. מעמאן – פחות מתשע שעות). הסיבה השניה – דרך עמאן תוכלו לטוס בחברות התעופה מנסיכויות המפרץ. ולפני ששוב תברחו, רק תקשיבו לזה:
קטאר איירווייז, חברת התעופה של קטאר, היא אחת משש חברות תעופה בלבד בעולם שזכו לדירוג של 5 כוכבים (ומומלצת מכל הלב). איתיהד, חברת התעופה של אבו דאבי, נבחרה לא מכבר זו השנה הרביעית ברציפות לחברת התעופה המובילה בעולם. אמירייטס ועומאן אייר נחשבות גם הן לחברות התעופה מהטובות בעולם. אבל למה שלא תעשו חיפוש קצר בגוגל של ביקורות שכתבו נוסעים ישראלים שטסו עם חברות אלו דרך ירדן, ותבינו לבד.
אם הביטחון הוא מה שמטריד אתכם, חשוב שתדעו שבשום שלב שהוא כאשר תטוסו דרך המפרץ הפרסי אתם לא עוברים ביקורת דרכונים. המקום היחיד שבו יציצו בדרכון הישראלי שלכם הוא בעמאן (ושם באמת שאין מה לדאוג, מניסיון), וביעדכם הסופי. יתרה מזאת, בדיקה מקיפה בכל האתרים הממשלתיים של איחוד האמירויות, קטאר, בחריין וכל שכנותיהן מעלה את אותו ממצא – למחזיקי דרכון ישראלי אין שום בעיה לטוס דרך שדות התעופה שלהם, ובלבד שלא ייכנסו למדינה. (אולם שימו לב שחלק מחברות הביטוח מחריגות נסיעות דרך מדינות שאין להן יחסים עם ישראל, וגם משרד החוץ לא ממליץ על השיטה)
אז איך מגיעים לעמאן? באוטובוס. נסיעה של 3 שעות מתל אביב דרך ירושלים, ואתם בשדה התעופה של עמאן. אוטובוסים של חברת מצדה טורס יוצאים מידי יום, ואם זה נראה לכם כאב ראש גדול מדי לעשות את זה לבד, חברת FlyEast תשמח למכור לכם כרטיס טיסה משולב באוטובוס לעמאן, אבל עדיין תחסכו יותר אם תעשו זאת לבד.
מחלקות היוקרה – זולות יותר, לפעמים, ממה שנדמה
החלטתם לפנק את עצמכם לכבוד ירח הדבש או יום ההולדת העגול? זה לא אומר שאתם לא יכולים לחסוך כסף. גם במחלקות העסקים והראשונה כל חוקי תתי המחלקות תקפים. השתדלו להזמין מראש ככל האפשר ולחפש את המבצעים, והם קיימים. כרטיס טיסה במחלקת העסקים לניו יורק, למשל, תוכלו למצוא עבור 2,000 דולר אם רק תחפשו (כשאם תחליטו לטוס לשם בתקופת החגים, כרטיס במחלקת התיירים יכול להגיע כבר ל-1,500 דולר).
מה נותנת לכם מחלקת העסקים? הרבה, למען האמת – צ'ק אין בדלפקים מיועדים, כניסה לטרקלין, מושבים רחבים ונוחים יותר במטוס (ברוב החברות מושב שהופך למיטה), תפריט מורכב, ועוד. אבל כיוון שהמטרה כרגע היא לחסוך כסף ובהתחשב בנקודות שכבר צויינו כאן, אם אתם יודעים שיש לכם הרבה משקל עודף או שאתם טסים לזמן קצר בלבד או מהרגע להרגע, זכרו שייתכן כבר שישתלם לכם לרכוש כרטיס במחלקת עסקים וליהנות מכל מה שתקבלו בתמורה, במחיר שלא יהיה גבוה בהרבה (אם בכלל) מהכרטיס המיועד במחלקת תיירים.
זה אולי נשמע תמוה, אבל הנה דוגמה קלאסית: אחת מחברות התעופה האירופאיות מציעה מבצע מתל אביב ליעדיה באירופה במחלקת העסקים תמורת כ-1,000 דולר. לעומת זאת, כרטיס במחלקת תיירים באותה חברה באמצע השבוע עם חזרה לאחר יומיים-שלושה עולה כ-1,200 דולר. חשבון פשוט.
וגם אם סתם החלטתם שמגיע לכם, עדיין יש דרכים לטוס בלוקסוס ולחסוך:
תמיד חפשו את המבצעים המוצעים באתר חברת התעופה שבה חזקה נפשיכם ובאתרי השוואת מחירים גדולים. לא מצאתם שום דבר אטרקטיבי? אתר OPTIONTOWN מציע לכם להירשם עבור שדרוג במחיר נמוך בחברות תעופה נבחרות. לאחר שרכשתם כרטיס טיסה במחלקת תיירים, הכניסו פרטיכם באתר וקבלו הצעה לשדרוג, הכפוף להחלטת חברת התעופה על בסיס מקום פנוי. כמו כן, יותר ויותר חברות תעופה משתמשות במערכת שנקראת PLUSGRADE וישלחו אליכם אימייל לאחר רכישת הכרטיס במחלקת תיירים עם אפשרות להשתתף במכרז עבור שדרוג הכרטיס. לא זכיתם? לא שילמתם.
מיזם שנקרא Luxury For Less מציע לכם לרכוש כרטיסים למחלקות היוקרה במחירים זולים בהרבה – לא נלאה אתכם, אבל בעיקרון תצטרכו למלא מספר פרטים באתר, והם יחזרו אליכם עם האופציות הקיימות. איך זה פועל תוכלו לקרוא באתר.
בנוסף, חברות תעופה רבות מכניסות לשימוש בשנים האחרונות מחלקת ביניים, פרימיום אקונומי, שנותנת לכם קצת יותר מרווח, אוכל, ואפשרויות בידור והטבות אחרות בטיסה בשביל מחיר מעט יותר גבוה.
בחירת הטיסה – חיסכון זה לא הכל
החלטתם על היעד. בדקתם מחירים, וההפרש בין 2 או 3 הטיסות עם המחירים הזולים ביותר הוא זניח. אז איך בוחרים טיסה? קודם כל, למרות שהחיסכון הכספי במקומו מונח, צריך לקחת בחשבון גם איך תוציאו את המקסימום מהשקל שלכם.
לא נזכיר שמות, אבל עדיף לכם לשלם מעט יותר לחברה טובה יותר ולא לטוס עם חברה שיש לה מטוסים מיושנים, הקייטרינג שלה מזכיר את האוכל בצבא והדיילות חמוצות פנים, שלא לומר חברה שעלולה מחר לפשוט רגל. בהנחה שאתם לא חובבי תעופה פנאטיים הנה כמה טיפים שכדאי לזכור:
אתר SKYTRAX הוא אתר עצמאי שמקיים בדיקות איכות שירות מקיפות לכל חברות התעופה ומדרג אותן לפי מספר כוכבים, ממש כמו בתי מלון, וייתן לכם פירוט נרחב איך למה וכמה. באתר תוכלו גם למצוא ביקורות שכתבו נוסעים על חברת התעופה. אם ההפרש במחיר אינו משמעותי, תמיד כדאי לבחור בחברת תעופה שהדירוג הכללי שלה הוא 4 כוכבים ולא כזו עם 3. ההפרש אולי לא נשמע גדול, אבל הוא עצום. מחברות תעופה עם 2 כוכבים ומטה, מיותר לציין, תתרחקו.
תמיד תבדקו את סוג המטוס כאשר מוצעת לכם טיסה. מה לעשות, יותר כיף לטוס עם איירבוס 380 מאשר עם בואינג 767, כמו שמטוסים רחבי גוף (בהם יש 2 מעברים בין שורות המושבים) לרוב יהיו יותר נוחים לטיסה מאשר מטוסים צרי גוף (בעלי מעבר אחד). אתר SEAT GURU יראה לכם את מפת המושבים המדוייקת לפי חברת תעופה וסוג המטוס, וגם ימליץ לכם איפה לשבת.
אפרופו מקומות ישיבה – בוודאי כבר יצא לכם לשמוע ממישהו מתישהו שכדאי לכם לשבת ביציאות החירום של המטוס. אז נכון, יהיה לכם יותר מרווח לרגליים. אבל לפני שאתם קופצים על זה, תזכרו שביציאות החירום תמיד קר יותר מאשר במושבים אחרים במטוס, בגלל בידוד פחות טוב בדלת. פרט לזה, לא תוכלו להניח שום דבר על הברכיים או ליד הרגליים, שכן במצב חירום אתם אלו שתצטרכו לעקור את הדלת ממקומה ולאפשר מילוט של הנוסעים. מאותה סיבה, לא תוכלו לשבת שם אם אינכם צעירים חזקים וחסונים.
זכויות הנוסע – מה מגיע לכם כשיש בעיות?
רוב הנוסעים לא יודעים מה הזכויות שלהם, והן לא מעטות. כמו שהסברנו, יש את חוקי יאט"א הכלל עולמיים, ויש את חוקי האיחוד האירופי להגנת הצרכן שהם נוקשים יותר (וכפועל יוצא מזה, חברות התעופה הסדירות של האיחוד האירופי יתנו לכם את מירב ההגנה). על שניהם תוכלו למצוא מידע רב באינטרנט, אבל גם אם אין לכם חשק לקרוא תזכרו לפחות את זה:
חברת התעופה מחוייבת לכך וגם תעשה את מירב המאמצים להביא אתכם ליעדכם הסופי במהירות האפשרית. אם קיים איחור בטיסה של שעתיים עד 4 שעות, אתם זכאים למזון ושתיה וכן שיחת טלפון על חשבון חברת התעופה. אם האיחור עולה על 5 שעות, אתם זכאים לבטל את הטיסה ולקבל החזר מלא ופיצוי כספי או מלון על חשבון חברת התעופה עד ליציאת הטיסה, לבחירתכם. כדי שלא לעכב אתכם יתר על המידה תשתדל גם חברת התעופה שטיסתה בוטלה או נדחתה להעביר אתכם לחברת תעופה אחרת.
כך או כך, הגעתם ליעד הסופי מאוחר יותר מאשר הייתם אמורים לנחות עם הטיסה המקורית? אתם זכאים לפיצוי כספי בכל מקרה, הנע בין 125€ ל-600€. חשוב לציין עם זאת שמדובר על איחור שבאחריות חברת התעופה. אם תפקוד מחר את תל אביב סופת שלגים והמטוס שלכם לא יוכל להמריא, אינכם זכאים לפיצוי – אבל חברת התעופה עדיין מחוייבת לדאוג לכם ולהעביר אתכם לטיסה הראשונה האפשרית וכן ללינה מזון ושתיה עד אז. החוקים הללו הם המחייבים את החברות האירופאיות. בישראל, החברות המקומיות מחוייבות גם לפעול על פי הנהלים ב"חוק טיבי", החדש יחסית.
כל חברות התעופה גם מאפשרות רישום יתר לכל טיסה (אובר בוקינג), שאומר שהן מסתמכות על כך שכמעט בכל טיסה אחוז מסויים של הנוסעים משנים או מבטלים את טיסתם מספר ימים לפני או אינם מתייצבים לטיסה, ולכן החברות מרשות לעצמן למכור יותר כרטיסים מאשר מקומות במטוס כדי לא לאבד את הרווחים.
הדברים האלו מחושבים היטב ומאוזנים לפי קו, יעד וסוג מטוס, ודי נדיר שחברת תעופה מגיעה למצב שבו ביום הטיסה עדיין יהיו יותר נוסעים ממקומות ישיבה. כשזה כבר קורה, חברת התעופה מחפשת קודם כל מתנדבים שמרצונם החופשי לא יעלו לטיסה ויקחו טיסה חלופית או את הטיסה הבאה (ובמידה ואין מתנדבים, הקורבנות יהיו אלו שהגיעו אחרונים ולא נשאר להם מקום).
גם כאן, אותם חוקים שהוזכרו קודם תקפים, שכן אתם תגיעו ליעדכם באיחור. ואם זה קורה כשאתם בחו"ל, מה אכפת לכם להישאר יום נוסף במלון ועם פיצוי כספי נדיב. לא עולה כסף לשאול בצ'ק אין אם הטיסה באובר בוקינג, ואז יכול להיות שתקבלו בחזרה את מה ששילמתם על הכרטיס, אם כן והחלטתם להתנדב.
אחרי רכישת הכרטיס
מזל טוב. צלחתם את שני הפוסטים, השוויתם מחירים, חקרתם על השירות, בחרתם את החברה, קניתם את כרטיס הטיסה ואפילו הצטרפתם לנוסע המתמיד. עכשיו מה?
הכרטיס שבידיכם כולל קוד כירטוס ייחודי המורכב מצירוף של 6 אותיות ומספרים ונקרא PNR. לא משנה איך רכשתם את הכרטיס – גשו לאתר חברת התעופה. רוב חברות התעופה (הטובות, לפחות) יאפשרו לכם לראות את פרטי הטיסות שלכם בעזרת הקוד הנ"ל ולבחור מקומות ישיבה, להזמין ארוחות מיוחדות (למשל, ארוחה צמחונית, ארוחת ילדים או ארוחה כשרה), להזין את פרטי הנוסע המתמיד שלכם, ועוד.
החל מ-24 שעות לפני מועד הטיסה תוכלו לבצע צ'ק אין באינטרנט, באתר חברת התעופה, ולהדפיס בבית את כרטיס העלייה למטוס, שיחסוך לכם זמן בשדה התעופה (נכון, עדיין תצטרכו לשלוח מזוודות, אבל התור המוקצה לצ'ק אין באינטרנט הוא יותר קצר ונע יותר מהר. אין לכם מזוודות? גשו ישירות לשער הטיסה).
בכל מקרה, תזכרו תמיד להיות יצירתיים, גמישים ובעיקר סבלנים – זה ישתלם לארנק שלכם.
ושתהיה לכם טיסה נעימה.
- גור לוי עבד כמנהל במספר חברות תעופה
- מדריך: איך לחסוך כסף בכרטיסי טיסה, חלק א'
- יש לכם טיפים נוספים? כתבו בתגובות או בעמוד הפייסבוק של "השקל"
מדריך מעולה שישרוד לשנים. תודה גור. וגם אור.
תודה (:
כתבות טובות! הרבה ידעתי אבל בכל זאת שלפתי כמה טיפים…
לאלה שלא בעניינים מומלץ בחום!
תודה
[…] הקרובה, החלטנו לעבור קצת על טיפים על טיסות, וקראנו את המדריך לחסכון בטיסה המצוין באתר […]
הי ושלום, בנוגע להגעה לעמאן..
במידה וארצה להגיע לעמאן באופן עצמאי דרך בית שאן ולא דרך האוטובוסים של חברות התעופה השונות,
איך עושים את זה? ומהן העלויות?
תודהה