איפה למצוא טיסות זולות, למה הנוסע לידכם שילם פחות, והאם כדאי לפעמים לטוס דרך ארצות אחרות? המדריך שיוזיל את הטיסה הבאה שלכם
פוסט אורח: גור לוי, שעבד במשך שנים רבות כמנהל במספר חברות תעופה, מספק לכם מדריך מקיף לחיסכון בטיסות לחו"ל.
עולם התעופה מורכב מאוד, וברובו לא מוכר לנוסע התמים שאינו בקיא במידע. אנסה לשפוך קצת (טוב, הרבה) אור על הנושא ולהסביר איך העולם הזה פועל, וכמובן – איך להוציא את המקסימום מכרטיס הטיסה שלכם ולמצוא טיסות זולות יותר. זה לא אומר שהפוסט רלבנטי עבורכם רק אם אתם נוסעים לעיתים תכופות, וגם אם אתם טסים רק פעם בשנה או פחות, הסיסמא "ידע הוא כוח" תקפה גם כאן.
תתי מחלקות – למה כל אחד משלם אחרת?
בטח שאלתם את עצמכם לא פעם למה זה שיושב לידכם במטוס ומקבל את אותו שירות בדיוק, שילם על הכרטיס שלו הרבה פחות מכם. זה קורה בגלל חלוקה לתתי מחלקות כרטוס. בואו נצא מנקודת הנחה שרובנו טסים במחלקת תיירים (אקונומי). חברות התעופה משתמשות במערכת הפצה של כרטיסים המשרתת את סוכני הנסיעות ואתרי האינטרנט, ובה כל חברת תעופה מחלקת את המושבים במחלקות השירות (תיירים, עסקים ומחלקה ראשונה) לתתי מחלקות, שלכל אחת מהן מוקצית אות לועזית (וכדי לבלבל אתכם לחלוטין, לא, זה לא לפי סדר האלפבית).
בואו ניקח מטוס שבו יש 100 מושבים במחלקת התיירים. 100 מושבים אלו יכולים להתחלק לעד 15 תתי מחלקות, שלכל אחת מהן מחיר שונה כי היא מיועדת למטרה שונה. ישנן מחלקות עם מחירי מבצע, מחלקות המיועדות רק למכירה באינטרנט, מחלקות המוקצות ליעדי המשך שונים ולתקופות זמן שונות. בכולן תשבו בדיוק באותו מושב במטוס אבל תשלמו מחיר שונה. זה אכן מאוד מורכב, אבל יש דרכים לחסוך:
- ככלל, כדאי לרכוש את הכרטיס מוקדם ככל האפשר. חברות התעופה מעדכנות את מערכות ההפצה שלהן עד שנה מראש. אם אתם יודעים בוודאות שאתם רוצים לטוס בעוד חצי שנה מהיום, אל תחכו לרגע האחרון – ברגע שהמקומות שהוקצו למחלקה הזולה ביותר נמכרים, יוצע לכם אוטומטית המחיר הבא בתור. ככל שתרכשו את הכרטיסים סמוך למועד הטיסה המחיר יהיה גבוה יותר.
- מינימום ומקסימום זמן. טסים רק ליומיים באמצע השבוע וחוזרים? כנראה שאתם נוסעים עסקיים, וכנראה שאפשר להוציא מכם יותר כסף – כרטיסים לשהייה ביעד שלא כוללת יום ראשון יהיו תמיד בתת מחלקה גבוהה יותר וכמובן יעלו יותר. גם אם אתם מתכננים לשהות ביעדכם פחות משבוע, כדאי לכלול את סוף השבוע במלואו. מצד שני, אתם טסים לחצי שנה? תשלמו יותר. רוב כרטיסי הטיסה הכוללים שהייה ביעד של מעל לשלושה חודשים יהיו יקרים יותר.
עוברים דירה? נוסעים ללימודים ולא יודעים מתי תחזרו? אל תתפתו לקנות כרטיס טיסה חד כיווני שכן אלו לעולם לא יעלו חצי ממחירו של כרטיס הלוך ושוב, לפחות בטיסות בין יבשתיות. לפעמים מחירו של כרטיס חד כיווני יהיה אפילו יותר יקר מכרטיס הלוך ושוב.
טסים במהלך החגים? אל תשכחו שגם חברות התעופה יודעות שזה חג ואתם בחופש. מחירי כרטיסים בשבוע שלפני ועד השבוע שאחרי החג יכולים להיות עד פי 2 יקרים יותר מבשאר השנה (וזה לא משנה אם מדובר על פסח או חג המולד). אם אתם יכולים להימנע מטיסה בחג, מה טוב. אם אתם מוכרחים – כל כללי הבסיס שהוזכרו עד כאן תקפים. - כרטיסים גמישים: תתי המחלקות היקרות יותר הן אלו שבהן הכרטיסים גמישים יותר, ומאפשרים שינוי או ביטול בחינם או במחיר קבוע, בעוד הכרטיסים המוזלים הם קבועים – אם לא תשתמשו בהם כפי שנקנו, אבד לכם הכסף – לכן תמיד קחו בחשבון כמה גמישות אתם צריכים.
זה רק על קצה המזלג בתחום תתי המחלקות, אבל לסיכום ביניים – רכשו את הכרטיס מוקדם ככל האפשר לשהייה ביעד של בין שבוע לשלושה חודשים, ותמיד תמיד קראו את כללי הכרטיס או התעריף באתר חברת התעופה לפני הרכישה.
איפה להזמין כרטיסים זולים?
- סוכנות נסיעות
חשוב שתדעו – למרות שהזמינות של האינטרנט הפכה את סוכני הנסיעות למיושנים כמו טייפ קסטות, סוכני נסיעות יכולים עדיין להוזיל לכם את כרטיס הטיסה ולמצוא אפשרויות שלא תמצאו באינטרנט. הסיבה לכך פשוטה: חברות התעופה נותנות לסוכני הנסיעות תעריפים "לא מפורסמים", שאותם לא תוכלו למצוא באינטרנט.
זה לא אומר שבהכרח סוכן הנסיעות ימצא לכם טיסה זולה יותר, אבל זו אפשרות שלא כדאי לשלול על הסף אם לא הצלחתם למצוא מחיר שישביע את רצונכם. החיסרון: כל סוכן נסיעות ייקח לכם עמלה של עד 50 דולר עבור שירותיו, אבל כמו במקרה שנתקלתי בו רק לאחרונה, גם אחרי עמלת הסוכן, הנוסע מצא כרטיס טיסה שחסך לו כ-100 דולר לעומת המחיר הזול ביותר באינטרנט.
כמו כן, סוכן טוב יוכל לתפור לכם את הנסיעה לפי מידה, ולהציע לכם אופציות שאפילו חברת התעופה עצמה לא תציע כי היא שומרת על האינטרסים שלה ותקדם קודם כל את הטיסות שמשתלמות לה (למשל, בימים מסויימים או שעות מסויימות). אם קיים תעריף זול יותר ממה שאתם מצליחים למצוא באינטרנט, סוכן הנסיעות הוא זה שיוכל לשריין לכם אותו, מה שלא תוכלו לעשות בכוחות עצמכם. ואל תתעצלו, גשו אישית לסניף כדי שלא תמצאו את עצמכם מדברים עם מוקדן מכירות טלפוני שכל מה שהוא עושה זה את אותו חיפוש באינטרנט שאתם עושים בבית.
- אתרי השוואת מחירים
קיימים אתרים רבים להשוואת מחירי טיסות. למרבה הצער, גם אתרים אלו עובדים עם עמלות ולכן לא תמיד יהיו אובייקטיביים לחלוטין ויקדמו פעמים רבות חברת תעופה אחת על חשבון האחרת.
אתר אחד שכדאי לשמור ברשימת המומלצים שלכם הוא Orbitz.com שמנסיון מציע יותר אופציות ומחירים זולים יותר מכל אתר אחר. באתר גם קיימת הבטחת מחיר שאומרת שאם תמצאו מחיר זול יותר לטיסה שלכם לאחר הקניה, יוחזר לכם 110% מההפרש.
מחקר שנעשה לאחרונה העלה שבין בוסטון וסן פרנסיסקו בארה"ב קיימות מעל 3 מיליארד (!) אפשרויות טיסה עם מחירים שונים. כדאי לזכור את זה, שכן אתר השוואת מחירים גדול שעובד עם כל חברות התעופה הקיימות יוכל לאתר לכם את הטיסה הזולה ביותר בזמנים הנוחים לכם ביותר. אתרים רבים (כולל אלו של חברות התעופה) מציעים גם את האופציה להשוות את המחירים עד שבוע לפני ואחרי התאריכים שהכנסתם. אם אתם גמישים, סמנו תמיד את האופציה הזו – ייתכן שתזוזה של יום או יומיים יחסכו לכם מאות שקלים.
עם זאת, תמיד השוו קודם כל בעצמכם את המחיר שהוצע לכם בשלושה מקומות: אתר השוואת מחירים, אתר חברת התעופה שבה הוצעה הטיסה, וסוכן נסיעות. אתם תופתעו מההפרשים שתוכלו למצוא לאותה טיסה בדיוק.
מבצעים מקומיים – חשוב לבדוק בעוד ארצות
כדי לסבך את העניינים עוד קצת – חברות התעופה מציעות מחירים שונים לשווקים שונים. באירופה יודעים את זה כבר שנים ולא נדיר למצוא בלגים או גרמנים בשדה התעופה של אמסטרדם או שוייצרים בשדה התעופה בפריז, אבל בישראל מוקפת האויבים זה קצת יותר בעייתי (למרות שבחלק ב' נדבר על ירדן).
עם זאת, אם אתם יצירתיים ואמיצים, זה לא אומר שלא תוכלו לחלק את הטיסה שלכם לשני חצאים, במיוחד אם מדובר ביעד שהוא יותר ייחודי מאחרים. צריכים להגיע לקופנהגן? ייתכן מאוד שיהיה לכם זול יותר לרכוש כרטיס אחד ליעד באירופה שאליו יש יותר תחרות בשוק הישראלי (למשל ברלין או פריז) וכרטיס שני ליעד הסופי.
למשל: טסים לסרי לנקה? טוסו לבנגקוק עם כרטיס אחד והמשיכו עם כרטיס נפרד שני. דרום אמריקה? ייתכן שבדיוק עכשיו יש מבצע לטיסות מבריטניה לאקוודור. הדרך הטובה ביותר היא לחפש מבצעים מקומיים מתל אביב ליעד כלשהו, ואז בנפרד באינטרנט מאותו היעד ליעדכם הסופי. עם זאת חשוב לזכור שהסיכון קיים – אם רכשתם כרטיסי טיסה בנפרד והטיסה הראשונה שלכם איחרה או בוטלה, הכרטיס השני אבוד.
דרך נוספת היא להגיע ליעד קרוב ולהמשיך יבשתית ברכבת. העיקרון גם פה הוא תמיד להרחיב את החיפוש שלכם ככל האפשר, במיוחד אם מדובר ביעד משני. כרטיס טיסה לפראג יהיה זול בהרבה מכרטיס לדרזדן, לדוגמה, המרוחקת ממנה רק 70 ק"מ. ההפרש? 300 דולר בכרטיס הטיסה. אה, והרכבת בין הערים? שעתיים נסיעה במחיר של 25 יורו.
עצירות ביניים – נחים וחוסכים
אל תיבהלו מהעניין הזה. לא במקרה חברות התעופה הזרות מצליחות למלא יותר מטוסים מאל על, ובטח שלא כל נוסעי בראסלס איירליינס טסים לאכול שוקולד בלגי. כל חברת תעופה רוצה להצטרף לחגיגה ולהרוויח נוסעים על חשבון האחרות.
נכון, לפעמים תוכלו למצוא מבצעים בטיסות ישירות, אבל זה נדיר. כמעט תמיד טיסה עם עצירת ביניים תהיה זולה יותר. העיקרון כאן הוא חד משמעי: חברות התעופה האחרות יציעו לכם מחיר זול יותר מאשר חברת התעופה המקומית כדי להרוויח אתכם כנוסעים.
רוצים לטוס לניו יורק? בדיקה אקראית מראה שמחיר כרטיס בחודש מאי עם טורקיש איירליינס, עם עצירה באיסטנבול, יהיה זול ב-300 דולר יותר מכרטיס עם אל על וב-500 דולר מכרטיס עם יונייטד האמריקאית.
לונדון? כרטיס עם איירפראנס זול בכ-200 דולר לעומת בריטיש איירוויז. בייג'ינג? כ-350 דולר הפרש בין טיסת אל על הישירה לעצירת ביניים במוסקבה עם אירופלוט. מדריד? תחזיקו חזק: פחות מ-400 דולר עם אייר ברלין לעומת מעל 900 בחברה הספרדית איבריה.
מלבד המחיר, עצירת ביניים היא הדרך השפויה לצלוח טיסות ארוכות, שכן שעה או שתיים בין טיסה לטיסה, כשאפשר קצת להתמתח, היא בונוס אמיתי. וכל מי שהיה אי פעם בטיסה מתל אביב לסאו פאולו – 14 שעות באוויר בקופסה המעופפת – יבין זאת. גם 12 שעות לארה"ב הן לא חוויה גדולה, כאשר נוח הרבה יותר לחלק את זה עם עצירת ביניים באירופה.
אל על – לאומית, אבל יקרה
אי אפשר בלי כמה מילים על חברת התעופה הלאומית, אז נעשה את זה קצר. אם לא ידעתם, מדינת ישראל משלמת רק 70% מהוצאות הביטחון של אל על. את השאר משלמת חברת התעופה, מכיסכם כמובן. זה לא שאל על היא בבסיסה חברה רעה, פשוט אין לה כסף להיות טובה.
היא לרוב לא יכולה להציע לכם מחירים זולים יותר מחברות אחרות, אין לה תנועת נוסעים בטיסות קישור דרך תל אביב, והיא לא מרשה לעצמה להשקיע בצוותי אוויר מנוסים שיישארו למשך שנים, כמו חברות התעופה האחרות בעולם, או במטוסים חדישים. תזכרו רק את זה: כמו שכבר נאמר, טיסה עם עצירת ביניים כמעט תמיד תהיה זולה יותר מטיסה ישירה, ואל על מעצם בסיסה בתל אביב מציעה אך ורק טיסות ישירות.
ואם הביטחון הוא בראש מעיינכם, לאחר ה-11 בספטמבר הביטחון בתעופה הודק מאוד ואין שום צורך להרגיש פחות בטוח אם תטוסו ליעדכם דרך הלסינקי, פרנקפורט או רומא.
טיסות שכר – משתלם לפעמים, אבל כאב ראש
יאט"א הוא איגוד התעופה הבינלאומי המפקח על חברות התעופה הסדירות. חברות שכר (צ'ארטר), לעומת זאת, אינן כפופות לחוקי יאט"א והאווירה הכללית בהן היא "אנחנו נטוס כשבא לנו". נכון שנורא מפתה לטוס לספרד בדיל מטורף. השאלה היא, כמה אתם באמת חוסכים, אם בכלל, לעומת חברה סדירה – וכמה אתם תצאו מטורפים מהעניין.
חברות השכר הן חברות קטנטנות שמוגבלות מאוד במספר המטוסים שלהן, שלרוב לא עולים על מספר חד ספרתי (אתם יודעים למשל כמה מטוסים יש לארקיע שיכולים לטוס בטיסות בינלאומיות? שלושה). כשזה המצב, כל איחור קטן יכול להוביל לשרשרת איחורים נרחבת, שכן כל מטוס מתפקד כאוטובוס. טסים מתל אביב לפריז, חוזרים, ממריאים לאמסטרדם, חוזרים, ממריאים למוסקבה, חוזרים, וכן הלאה.
וארקיע זו סתם דוגמה כי היא חברה המוכרת לישראלים. בא לכם לטוס עם מרידיאנה? נאוס? אורן אייר (כן, זה שם אמיתי)? בהצלחה. רק תזכרו – אף אחד לא חייב לכם כלום. המטוס יגיע רק מחר כי הוא תקוע איפהשהו? מקווים שהספסלים בשדה התעופה נוחים לכם ויש עליכם מספיק מזומן לאוכל ושתיה. ("חוק טיבי" אמנם מאפשר היום קבלת פיצוי במקרים מסויימים גם מטיסות שכר – אבל אפילו זה לא מכסה אתכם מכל הכיוונים).
ותשכחו משינויים, ביטולים או החזרים קלים. נכון, יש חברות צ'ארטר גרועות יותר ופחות, אבל בשורה התחתונה – גם כשרוצים לחסוך, כדאי לעשות את זה בחוכמה ולא ליפול למלכודת שעלולה לעלות לכם יותר כסף בסופו של דבר.
חברות תעופה מוזלות
יש כמה חברות תעופה מוזלות (Low Cost) הפועלות בארץ, וחשוב להבדיל ביניהן לבין חברות השכר. חברות אלו מקיימות קווים סדירים וקבועים ולרוב יהיו יותר אמינות. חברת איזי ג'ט, למשל, היא חברה גדולה (בעלת כ-190 מטוסים) ואמינה.
אז למה הן מוזלות? כי אתם לא תקבלו בהן כלום, חוץ מחמצן. כל מזוודה תעלה לכם כסף, בחירת מושב תעלה לכם כסף, אוכל ושתיה יעלו לכם כסף. בעיקרון כל מה שתקבלו הוא מושב במטוס. איזה מושב? תלוי כמה אתם חזקים ותוכלו לרמוס בדרך את שאר הנוסעים. אם אתם בסדר עם זה ומסוגלים לשעשע להאכיל ולהשקות את עצמכם במהלך הטיסה, לכו על זה.
כמה כסף תפסידו בגלל משקל עודף, האם מועדוני הנוסע המתמיד שווים משהו, איך אפשר לטוס במחלקות היוקרה בזול, ועוד סודות מאחורי הקלעים של חברות התעופה – בחלק ב' של המדריך.
טיפים נוספים, דיונים ותגובות – בעמוד הפייסבוק של השקל
לצערי אני טס מעט מאוד. אבל אם כבר אטוס, אני שומר אצלי את העצות. תודה
קיימת תופעה חדשה, של אתרים באינטרנט שמציעים טיסות זולות, אבל בעצם מדובר בנוכלים שמקבלים את התשלום ונעלמים. עוגמת הנפש היא כפולה: גם כספכם נגנב, וגם אין לכם טיסה למקום שרציתם לנפוש בו. באותם אתרים מציעים גם חופשה בזול בצימרים בארץ, וגם כאן זו אותה חבורת גנבים.
כשאתם מוצאים דיל זול "יוצא מן הכלל" באינטרנט, חכו דקה. כנסו לגוגל, תכתבו את שם האתר, ותקראו (באתרים אחרים, למשל פורומים או בלוגים אישיים) תגובות של אנשים שהזמינו דרך האתר. בדרך כלל אם מישהו נתקל במקרים של רמאות אז הוא כותב על זה, כדי להזהיר אחרים. אל תיפלו בפח.
אם תפנה לסוכן נסיעות מקצועי (לא אלו מגליבר, וואלא טורס כו') ותשווה עם האינטרנט וכן גליבר ואללה, קיאק וכל השאר שמשלמים לסוכנים שלהם 5000 שח' בחודש וכך הם גם מתנהלים, מן הסתם תופתע שתקבל אותו מחיר אם לא זול יותר, יחד עם שירות, עם כתובת לאן לפנות במקרה שתהיה בעיה וכד'. שווה בדיקה ולו רק מהטעם של "שילמת בזול ולכה ביוקר" בהצלחה