החוק בישראל מחייב רכישת ביטוח חובה לכל אדם באשר הוא. רבים מהנהגים בוחרים גם להוסיף פוליסות משלימות, דוגמת ביטוח מקיף. ובכל זאת, במקרים לא מבוטלים הרכישה נעשית באופן כמעט אוטומטי, מבלי להכיר את שדה המשחק לחלוטין. היות והתחום של ביטוח רכב הוא מהתחרותיים ביותר כיום בישראל, עלולים להפסיד בכך הון תועפות.
תעיד על כך בדיקת גלובס מאשתקד, שמצאה פערים של עד 80% בין הצעות הביטוח השונות.
ביטוח רכב, תחרות ומה שביניהם
סקר גיאוקרטוגרפיה, שנערך עבור גלובס בסוף שנת 2012, חשף מספר נתונים מעניינים ביותר על הרגלי רכישת הביטוח של הישראלים. ראשית, נמצא כי כמחצית מהמבוטחים אינם נוהגים לעשות סקר שוק לפני שהם מחדשים ביטוח, או אפילו כשהם עושים זאת לראשונה. המשמעות של עובדה זו עצומה, מהבחינה הכלכלית.
במסגרת הסקר, נבדקו הצעות מחיר של שמונה חברות ביטוח. עבור ביטוח מקיף, טווח ההצעות נע בין כ-2,450 שקלים לבין 4,400 ש"ח. כאמור, פערים של 80% אחוז. בביטוח החובה ההבדלים היו קיימים, אם כי בשיעור נמוך הרבה פחות. ברור כי זהו מקרה פרטני, אך ניתן ללמוד ממנו רבות על התחום אליו אנו נכנסים, וההתנהגות המצופה מאיתנו בו.
אז מי יותר זול?
רכישה של ביטוח רכב אפשרית כיום באמצעות מספר גופים. האבחנה המרכזית היא בין חברות ביטוח ישיר, לבין סוכני ביטוח, או חברות ביטוח סטנדרטיות. תפיסה רווחת בקרב ישראלים רבים היא שחברות הביטוח הישיר, ולו מכיוון שהן לא מצריכות עמלה עבור סוכן, הן הזולות יותר. בסקר, תפיסה זו אוששה חלקית בלבד: אמנם הצעת AIG הייתה הזולה מבין אלה שנבחנו, אך היו הצעות זולות יותר מאשר זו של ביטוח ישיר, מתחרה אחרת.
לא רק המחיר קובע
מיותר לציין כי בעת רכישת ביטוח רכב, מחיר אינו המשתנה היחידי שיש לתת עליו את הדעת. אפילו פערי מחירים של עשרות אחוזים לא יתרמו במאומה במידה והפוליסה מציעה כיסוי בסיסי במיוחד, מאופיינת בסכום השתתפות עצמית גבוה במיוחד וכן לא ניתנת בכלל למימוש בשורה ארוכה של מקרים.
באותה מידה, ראוי להתייחס גם לתנאים אשר מציבות החברות השונות בדרך לאישור הפוליסה. הדבר נוגע בעיקר להתקני אמצעי המיגון ברכב, המהותית כמעט בכל סוגי פוליסות הביטוח המקיף. גם כאן, ניתן למצוא פערים עצומים בין החברות, אשר נבדלות ביניהן גם במידת הגמישות.
החשיבות עבור המבוטח
הסקר של גלובס מאפשר לנו ללמוד לא מעט על תחום הביטוח. בשנים האחרונות, התחרות בו רק הולכת וגוברת. אנו עדים להוזלה משמעותית של מחירי הפוליסות במקרים רבים, אל מול חברות אשר נותרות דבקות במחירים שלהן. היות והוצאות אחזקת הרכב דווקא עולות, ברור כי נדרש לחסוך ככל שאפשר בביצוע הרכישה.
אין הכוונה שלנו לומר שחברת ביטוח אשר מתגלה כזולה במקרה אחד, תהיה כך תמיד. יש לזכור כי רכישת ביטוח רכב מבוססת על חוזה אישי בין חברת הביטוח לבין המבוטח העתידי. הפוליסה הנבחרת, בסופו של דבר, מותאמת לצרכים, לרצונות ולמאפיינים האישיים שלו. רק לאחר שמגדירים את אלה, רצוי לבצע השוואת ביטוחים.
כך עושים זאת נכון
גם אם משתמע מהבדיקה כי לצורך השוואה נדרש לקיים עשרות שיחות טלפון, הדבר לא חייב להיות כך. השוואת ביטוחי ביטוח רכב אפשרית כיום בתוך שניות, באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים, המוקדשים למשימה החשובה הזו (את המחירים של ביטוח החובה לרכב, ניתן גם להשוות באתר הממשלתי המוקדש לנושא). על בסיס מאפייני הרכב והנהג, תוכלו לצפות בכל ההצעות הרלוונטיות, ואף להשלים את הרכישה באמצעות אתר ההשוואה בלבד. כך בוחרים ביטוח משתלם באופן הפשוט ביותר.
- הפוסט נכתב ע"י אנשי אתר wobi, המפעילים אתר להשוואת ביטוחי רכב, המאפשר קבלת הצעות מכל חברות הביטוח ואפשרות לרכישה מאובטחת אונליין.
חבל שאתם מבלבלים את הציבור בחצי אמיתות.
ביטוח ל-דו"ג הוא רק דרך ה"פול", אף חברה אחרת לא תבטח רכב דו"ג.
זה מה שקורה שמפריטים מס חובה (ביטוח חובה הוא מס וחובה לשלם אותו) שהאזרח מחוייב לשלם בעוד חברות הביטוח לא מחוייבות למכור אותו לכל דורש.
כן, גם בעל רכב אחרי מספר תאונות יופנה לבטח ב"פול", הוא עדיין ישלם פחות אחרי תאונות מרוכב אופנוע ללא תאונות.
דרך אגב, תזהרו מלפגוע ברווחיות חברות הביטוח יותר מידי, הן כבר ניסו לפני מספר שנים לפעול להחרגות בביטוח החובה של רכבי שטח כך ש"שטח לא יוכר כדרך", בנתיים זה נבלם, אבל בטוח שינסו להכניס את זה שוב