רשתות האופטיקה הגדולות מפרסמות מבצעים כל הזמן. אלא שצורת הצגת המחירים בחנויות מקשה על ההשוואה, ודווקא בחנויות הקטנות תמצאו מחירים מפתיעים
משהו מאוד "מוזר" קורה עם מחירי המשקפיים ברשתות הגדולות. כלומר, לא בדיוק מוזר – אלא משהו מאוד נפוץ ומבלבל, שמקשה מאוד – כנראה בכוונה – על השוואות המחירים.
בשנה החולפת יצא לנו בבת אחת להחליף כמה זוגות משקפיים. זוג אחד רגיל, ושני זוגות משקפי שמש אופטיים. בגלל התחלופה הזאת, יצא לי לבקר בחודשים האחרונים בכמה וכמה חנויות משקפיים – גם של הרשתות הגדולות (אופטיקה הלפרין ואופטיקנה במקרה הזה), וגם בחנות קטנה יותר, שלא שייכת לרשת גדולה.
הרשתות הגדולות מפרסמות מבצעים לכל אורך השנה, פחות או יותר. כלומר, אין כמעט יום בשנה שבו תיכנסו לאחת מהרשתות הגדולות – ואין שם מבצע כזה או אחר שרץ באותו זמן. אלא שעל כל המשקפיים המוצבים בחנות, מוצגים "מחירי המחירון" של המשקפיים, כלומר מחירים של מאות ואלפי שקלים (רק למסגרת, זה עוד בלי לספור את העדשות עצמן).
הבעיה היא שכל קשר בין המחירים המוצגים לבין המחירים בפועל – מקרי בהחלט. מכיוון שברגע שתציגו למוכר את הזוג שבחרתם – או אז הוא "יגלה" לכם לאיזה מבצע משתייכים המשקפיים הללו – ומתוך כך, תוכלו להבין סוף סוף מה המחיר בפועל של הזוג הזה. לפעמים כל המשקפיים בחנות נכנסים, באותו יום, תחת אותו מבצע (כלומר – אותה הנחה). לפעמים המבצעים משתנים בין הזוגות והמותגים השונים. ולפעמים המבצעים מתחלפים ומבלבלים – פעם הנחה של 50 אחוז, פעם שניים במחיר אחד (כשהמחיר ה"אחד" הוא מחיר המחירון המלא, כמובן), ועוד ועוד.
אלא שמרוב מבצעים, לא רואים את המחירים – והאבסורד הוא, על פי נסיוני בשנה החולפת, הוא שבסופו של דבר תמיד תשלמו ברשתות הללו את אותו המחיר, פחות או יותר. לא משנה מאיזה כיוון הם מסובבים את המבצע, בדרך פלא כלשהי, בסוף המחיר נשאר אותו מחיר – בין אם הגעת למבצע א' ובין אם הגעת למבצע ב' או ג' או ת'. וכדי לסבך את ההשוואה עוד קצת – גם מחירי העדשות משתנים, בהתאם לצורת המסגרת שבחרתם (וגם, כמובן, בהתאם למספר שלכם).
כך שפרסומי המבצעים הגדולים נועדו למטרה אחת (לא מפתיעה במיוחד) – להכניס אתכם אל החנות. משם, אתם כבר נתונים בידיים של המוכר – שכן רק הוא יוכל לחשב לכם כמה המשקפיים עולים בפועל, אל מול המחיר הלא-רלבנטי שמופיע עליהן. אם גם תבקשו לבצע בדיקת ראייה על ידי האופטומטריסט של החנות – אתם בכלל שבויים, כי הבדיקה היא "בחינם" – רק אם קניתם בסופו של דבר באותה חנות. אם לא – תאלצו לשלם על הבדיקה.
ומה קרה כשניסיתי, בסופו של דבר, לנצל את כל המבצעים הללו בקניית משקפי שמש? באופטיקנה למשל, משכו אותנו פנימה עם שלטים גדולים של "מסגרות ב-99 שקלים בלבד". כששאלנו את המוכרת על המשקפיים שבמבצע, היא מיהרה להגיד "על אלה אני לא ממליצה". ובכל פעם שהתקרבנו קצת יותר מדי אל המשקפיים שבמבצע, היא הקפידה לחזור על כך שוב, תוך שהיא מפנה אותנו לזוגות היקרים יותר. אם המסגרות ב-99 שקל לא מומלצות, בשביל מה למכור אותן? בשביל מה לפרסם אותן?
ובאופטיקה הלפרין? מוזר אולי, אבל שם קיבלנו את הצעת המחיר הכי יקרה באותו סיבוב (מוזר, כי הם חזרו בפנינו שוב ושוב על המנטרה "אין יותר זול מהלפרין!"). את המחיר הזול ביותר – בהפרש של כמה מאות שקלים, מצאנו דווקא בחנות המשקפיים הקטנה והוותיקה, שמצאנו על הרחוב. בלי מודעות ענק בעיתונים, בלי מבצעים מפוצצים – סתם מחיר הרבה יותר זול.
גם בדיון על חנויות המשקפיים בעמוד "השקל" בפייסבוק, העניין הזה חזר כמה פעמים – דווקא החנויות הקטנות, הרבה פעמים יותר זולות. המסקנה? למרות מודעות הענק, למרות סיסמאות ה"50-60-70 אחוזי הנחה!!!" – גם במשקפיים, חייבים תמיד להשוות מחירים (גם אם זה מסובך ומבלבל), ולא ללכת אוטומטית אל החנות שעושה הכי הרבה רעש.
אני יכול להעיד על משקפי שמש, מאחר שקניתי בשנים האחרונות 3 זוגות ברשת (לא כולם בשבילי…):
כאן המחירים בשמיים, גם לפני ההנחה וגם אחריה.
מה שהכי כדאי לעשות זה להכנס לחנות, למדוד ולקחת את הדגם- ואז לקנות ברשת.
המשקפיים שקניתי בסופו של דבר עלו פחות מ-400 ש"ח ואילו בארץ התג מחיר לפני הנחה-1800
אחרי הנחה זה סביב 1000 (SERENGETI)
תקנה בzennioptical.com
הם גילו שהישראלים מסתנוורים מהמילה מבצע . כמובן שהמחירים המלאים מלאכותיים לגמרי …
לאחרונה , בלי קשר למשקפיים , אני נתקל בתופעת המבצעים המלאכותיים ברשת שופרסל במבצעי ה 1+1 שלה בעיקר .. מעלים את המחיר כמעט פי 2 ואז עושים 1+1.. (במקרה שלי – מדובר ב"שופרסל שלי " בת"א
באופיקה הלפרין משלמים פי 4 על משקפיים גם אם הוא במבצע 1 +2.
ממש שודדים.