חשבתם שתחגגו בקניות מוזלות ביום שישי השחור? תחשבו שנית. חברות השילוח, המכס, דואר ישראל – כולם ימצאו דרכים לקלקל לכם את החגיגה
שמחה בארה"ב – הוזלות ענק בחנויות ובאתרי האינטרנט. שמחה גם באנגליה – הוזלות באתרי האינטרנט ובחנויות. הצרכנים חוגגים את יום שישי השחור, וגם אנחנו כאן בישראל רוצים להרגיש חלק מהחגיגה, אז האתרים מתמלאים בהכרזות "מבצעי יום שישי השחור", ומדריכים לקניה נבונה, ואיך לשלוח, ואיך לקנות. ובפועל? קדחת, כרגיל. שוב דופקים אותנו מכל כיוון.
הבעיה העיקרית נעוצה כמובן במשלוחים מחו"ל, ובעיקר – בחברות השילוח וביחסים המרגיזים שלהן עם המכס, שנדמה שעושה הכל כדי לגרום לנו לא לרצות לקנות כלום בחו"ל.
כידוע, אתרים רבים בארה"ב מוכנים למכור רק לאמריקאים עם כתובת בארה"ב. כדי לעקוף את המגבלה הזו, אפשר להשתמש באתרים כמו Mustop, Buy2Usa, Shipito ואחרים. גם חלק מהמוכרים באיביי לא שולחים באמצעות הדואר הרגיל, אלא באמצעות חברות השליחים כמו Fedex, UPS, DHL ואחרות. דווקא בחו"ל אנשים רבים מעדיפים לשלוח עם חברות שילוח – המשלוח אמין יותר לכאורה, ומגיע יותר מהר, עם מחיר ידוע מראש.
ובישראל? צרה צרורה. חברת משלוחים קיבלה את החבילה שלכם? לעולם לא תדעו כמה אתם הולכים לשלם, וזה תמיד יהיה יותר ממה שתכננתם.
נדמה שהתחום פרוץ לחלוטין מבחינת הדרישות היצירתיות של חברות השילוח. בתאוריה זה אמור להיות פשוט: אם אתם קונים משהו במחיר של עד $75, אתם לא אמורים לשלם לרשויות המדינה כלום, ומתוך כך גם לא לשלם שום תוסף לחברת השילוח (מעבר לדמי המשלוח, שכבר שילמתם בתחילת התהליך, ויכולים להגיע לעשרות דולרים במקרה של חברות שילוח מהירות).
אם מחיר הקניה עולה על $75 – ועד $500 – אתם משלמים תוספת של מע"מ, ובחלק מהמוצרים גם מס קניה (ומעל $500 – גם מכס). אלא שכאן בדיוק מתחילה החגיגה של חלק מחברות המשלוחים – צריכים לשלם מע"מ או מס? נחגוג עליכם עם "עמלת עמיל מכס" יצירתית. באיזה גובה בדיוק היא תהיה? לעולם לא תדעו, עד שתקבלו את הטלפון מחברת השילוח, שמבשר לכם שהחבילה שלכם מוחזקת כבת ערובה בזמן שהפקיד מחליט כמה מתחשק לו לגבות מכם.
"עמיל המכס" של חברת השילוח הוא בדרך כלל עובד חברת המשלוחים, שתפקידו לפקח על תהליך העברת החבילה שלכם (או הפירוט שלה) למכס. במכס יכולים להחליט לבדוק אותה ביסודיות, או לא. בחברת המשלוחים, גובים עמלה בתמורה לעובד הזה שלהם, ש"מפקח" על תהליך המכס של מאות ואלפי חבילות ביום, וחוסך מכם, לכאורה, את הצורך להגיע אל המכס לבד.
אם הכל היה ידוע ומפורט מראש, לא הייתי מתלונן יותר מדי. אבל זה לא – תנסו למצוא באתרי חברות המשלוחים פירוט של עמלת המכס והטיפול שתצטרכו לשלם – לא תמצאו. יותר מכך – אם תשאלו אנשים שונים, שהזמינו מאותן חברות, תקבלו ברוב המקרים מחירים שונים. למה? ככה.
נשמע כמו שוק? לגמרי. שמעתי סיפורים רבים על אנשים שהתמקחו עם חברת המשלוחים על המחיר הגבוה שנדרשו לשלם – והמחיר ירד פתאום. "שיטת מצליח". אלא שמכיוון שמדובר על שלב שבו החבילה שלכם כבר יושבת אצל חברת המשלוחים, עמדת המיקוח שלכם מאוד קטנה. שלא לדבר על "האיום" שהמכס יקח דמי אחסנה על כל יום שבו החבילה יושבת אצלו.
ומה חברת המשלוחים עושה בתמורה לעמלה השמנמנה הזו (שבמקרים רבים מגיעה גם ל-200 שקלים ויותר)? הו, טוב ששאלתם. לאחרונה הזמנתי למשל טלפון סלולרי ב-ebay, מסין. טלפונים סלולריים מסין הפכו ללחם והשעשועים של המכס, והרשת מלאה בסיפורי אימים על אזרחים שהמכס התעמר בהם. ובכן, הטלפון הגיע, ובאותו יום שהגיע חברת המשלוחים מיהרה להתקשר ולגבות עמלה של כ-200 שקלים על "הטיפול". (ובואו נזכיר שוב – חברות המשלוחים מקבלות גם תשלום על עצם המשלוח, כמובן).
כעבור שבוע, כלום לא קרה. אז התקשרתי אני לשאול איפה הדברים עומדים. הפקידה בדקה, ובדקה ובדקה, ואז חזרה עם תשובה – הטלפון נתקע במכס והמכס דורש תשלום של 200 שקלים נוספים כי "ברישומים שלהם" המכשיר שווה יותר ממה ששילמתי עליו. יופי, לך תתווכח עם "הרישומים" של המכס. אבל זה לא הכל – במכס דורשים גם תוספת תשלום על הימים שבהם המכשיר ישב על המדף שלהם.
ולמה חברת המשלוחים, זו שגבתה 200 שקלים על "טיפול ושירות", לא התקשרה אלי ביום שבו המכס דרש את התשלום הנוסף? למה – ככה. כי הם יכולים. כי את הכסף הם יקבלו כך או כך, והוא לא באמת נועד בשביל "שירות", אז פעם הבאה תטרח בבקשה ותתקשר בעצמך יותר מהר.
וזה לא נעצר כאן. יש חברות שגובות (או מנסות לגבות) עמלת מכס גם על חבילות ששוות פחות מ-$75 דולר. על אלו, כזכור, לא משלמים מיסים בכלל, גם לא מע"מ. קורה לפעמים שהמכס פותח מדגמית את החבילה, כדי לוודא שהערך שרשום עליה תואם. המכס לא לוקח מאף אחד תשלום על הפעולה הזו – אבל חלק מחברות המשלוחים כן ינסו לקחת מכם עמלה נוספת גם על זה. למה? ככה, כי הם יכולים.
אז מה יעשה הישראלי המסכן שרוצה להתרחק מחברות השילוח והחיובים המסתוריים שלהן? הוא יכול, בתאוריה, לנסות לשלוח דרך דואר ישראל. לא כל האתרים מאפשרים את זה, אבל במקרה שכן, זה לכאורה יותר זול. ואם ערך הקניה נמוך מ-$75, לא תצטרכו לשלם שום תוספת.
שמחה? חגיגה? לא ממש. אם הזמנתם משהו בשנים האחרונות דרך הדואר, אתם יודעים כמה המצב שם מזעזע. קבלת חבילה קטנה יכולה לעלות לכם בהמתנה של שעה ויותר בסניף הדואר, עם הרבה צעקות ועצבים של לקוחות רגוזים ופקידים עצבניים.
אז משלוח דרך חברת שילוח הוא כמו קזינו, ולעולם לא תוכלו לתכנן מראש את התקציב שזה יעלה לכם, והאם המבצע בחו"ל אכן משתלם אחרי כל התוספות. משלוח דרך הדואר יקח שבועות על גבי שבועות, אולי יגיע ואולי לא, ובסוף יעלה לכם בהמתנה ממושכת במיוחד.
אז מה נשאר מהחגיגה? הוזלות יום שישי השחור בחנויות בארץ!
תעשו לי טובה. כן, יש מבצעים סבירים פה ושם, אבל מדי שנה רוב המחירים המוצגים כ"הוזלות ענק" בארץ הם בדיוק אותם מחירי מבצע שיכלתם לקבל שבוע קודם, ושבועיים, וחודש. וגם אחרי "הוזלות הענק", המחירים יהיו בדרך כלל הרבה יותר גבוהים מהמחירים בחו"ל.
אז חשבתם שתוכלו לקנות בזול ובכיף ביום שישי השחור? תחשבו שנית, פה זה לא אמריקה.