כל אדם שנוהג לעקוב אחרי מבצעים מכיר את התופעה המרגיזה הזאת – המודעות בעיתון מספרות לכם על מבצע נהדר ומשתלם במיוחד, אתם מגיעים אל החנות שמחים וטובי ארנק, ואז מגלים שהפריט במבצע "בדיוק נגמר". אבל אם כבר הגעתם עד לפה, למה שלא תנצלו את ההזדמנות ותקנו משהו אחר? יש עוד המון מוצרים נפלאים.
אז זהו, שלא.
יש חנויות ורשתות שהפכו את זה ממש לשיטה: הן מציעות לכם מבצע מפתה, אבל דואגות למלאי קטן מאוד של המוצר שבמבצע. המטרה היא למשוך אתכם אל תוך החנות כמו החלילן מהמלין, והן סומכות על כך שאם כבר טרחתם והגעתם, תקנו על הדרך מוצרים אחרים, אפילו אם לא מצאתם את המוצר ההוא שבמבצע.
אז אני לא מוכן לשחק במשחק הזה. אם הגעתי אל הסופר, או כל חנות אחרת, במיוחד בגלל מבצע, והמוצר שרציתי "אזל" – אני יוצא מהחנות בלי לקנות כלום. אין שום סיבה שירוויחו עלי אחרי שפיתו אותי בהבטחות מדומות.
אז נכון, קורה לפעמים שמוצרים אוזלים, ומוצרים במבצע אכן נקנים יותר. אבל אם הגעתם לחנות שעתיים אחרי שהמודעה הופיעה בעיתון, והמוצר כבר אזל – מישהו פה עושה קונצים. אם שוב ושוב אני מגיע לסניף של מגה בשביל לקנות בשר קפוא במבצע (ובשר קפוא הוא לא מוצר אקזוטי במיוחד שקשה להחזיק מלאים שלו), וכל פעם אומרים לי ש"לא יודעים מתי, אם בכלל, יגיע עוד" – אז גם אני לא יודע מתי, אם בכלל, אגיע שוב. (אני מזכיר אותם כי בכל פעם שהיה מבצע על בשר קפוא במגה, חזר אצלי הסיפור הזה).
אני יודע שהדחף הראשוני הוא להישאר כבר ולקנות משהו בכל זאת. עצרו! זה בדיוק מה שהחנות רוצה שתעשו, וזו ההזדמנות שלכם ללמד אותם לקח לפעם הבאה. וגם אם אף אחד לא ישים לב – לפחות אתם תדעו שעשיתם משהו למען התודעה הצרכנית שלכם. הגעתם לחנות והפריט במבצע אזל? צאו, ואל תקנו שם כלום היום.
מדהים איך רוב התודעה הצרכנית שהתפתחה אצלי התפתחה על בסיס "המוכר/ העסק/ החברה הטייקונית רוצים לדפוק אותך ולעשות כסף על חשבונך- אל תתני להם את התענוג". מעניין אם זה ככה רק בישראל.
זאת שאלה מעניינת באמת. נראה לי שזה קצת שילוב בין עסקים שמחפשים לעשות כסף על חשבונך, ולקוחות שבטוחים שתמיד רוצים לעשות כסף על חשבונם, ובסוף כולם נפגשים באמצע בפרצוף חמוץ
אני מבין את הפרינציפ ואת הצורך "להעניש" ו"ללמד לקח", אבל אולי התנהגות צרכנית (לא פחות) חכמה תהיה (אם כבר באנו ובזבזנו זמן ודלק יקרים) לעשות סיבוב בדיקה בחנות ולקנות -אך ורק- מציאות שאנחנו במילא צריכים לקנות ומוצעים במקרה במחירי מבצע סופר-זולים (כלומר, אפשר "להחמיר" הפעם ולא להסתפק במבצעים שהם "רק" טובים).