כל מי שחוזר מטיול בארה"ב או בחלק ממדינות אירופה, נהנה לספר כמה המוכרים שם מנומסים, כמה הם חייכנים ואדיבים, וכמה נעים לקנות שם. מי שחוזר מקניון בארץ, לעומת זאת, יחזור בהרבה מקרים עצבני ומרוט, כאילו חזר עכשיו משדה הקרב. למה זה צריך להיות ככה?
אני מכליל כמובן – יש בארץ חנויות עם מוכרים אדיבים ויעילים. ויש בחו"ל חנויות עם מוכרים גסי רוח. אבל בגדול, בהרבה יותר מקרים אקבל בחנויות בארץ שירות מרגיז, שגוי, או סתם איטי. יהיו שיגידו שזה בגלל שהלקוחות בארץ גסים, אלימים וצועקים. זה אמנם נכון בהרבה מקרים, אבל זה ממש לא תירוץ – המוכר צריך להיות אדיב גם כשהקונה בהמה. ובכל מקרה, יש פה שאלה של ביצה ותרנגולת – המוכרים איומים, הקונים מתרגלים שצריך לבוא במצב רוח מלחמתי, המוכרים מתרגזים, וחוזר חלילה. (וזה נכון, אגב, גם לחברות התקשורת. נסו לקבל שירות אדיב במוקדים הטלפוניים…)
בשבועיים האחרונים, למשל, הלכתי פעמיים לשני סניפים שונים של רשת "באג". בסניף הראשון, עובד אחד ישב בקצה החנות והסתכל על המחשב. הוא היה עסוק כנראה, במשהו. לפעמים הוא סתם בהה באוויר – גם זו מלאכה. עובד שני היה בקופה והסביר במשך 15 דקות לאותה לקוחה (צעירה וחייכנית) על פריט כלשהו. זה לגיטימי לתת הסברים ארוכים, מילא. כך שהעובדת השלישית הייתה היחידה שפנויה לעזור ללקוחות אחרים (אם לא סופרים את העובד הראשון, שהיה כאמור עסוק בלבהות).
אלא שבניגוד למקובל בחנויות בארץ, אני סתם עמדתי שם בנימוס. לא צעקתי "היי את", לא זעקתי "בואי הנה", רק עמדתי והסתכלתי לכיוונה כשאני מחכה שהיא תתפנה לעזור לי. אז היא התעלמה ממני, עד שנכנסה מישהי אחרת בסערה לחנות, התנפלה על המוכרת בצעקות של "כאן מצטרפים לגולן??", וקיבלה עזרה מיידית. בסוף אגב הצלחתי לקנות את מה שרציתי לקנות – ואז ביקשתי לעטוף את מה שקניתי למתנה, וקיבלתי תשובה מחוכמת של "לא כדאי לך, זה ייראה רע אם אני אעטוף". באמת, תודה.
כעבור כשבוע, סניף אחר של באג – אותו סיפור בדיוק. מוכר אחד שעסוק בקצה השני ב… לא ברור במה, כי לא היו שם לקוחות. ומוכר אחר בקופה שעומד ומסתכל עלי. ומסתכל עלי. ואז כשכבר למדתי לקח ועמדתי לבקש מפורשות שיגיע אלי כדי להוציא משהו מהארון הנעול – נכנס בסערה אל החנות מישהו אחר, זעק "ספר לי על הלפטופים שלכם", והמוכר מצא תעסוקה ושכח ממני. הפעם כבר יצאתי בייאוש מהחנות בלי לקנות כלום.
אז כדי שלא תחשבו שאני נטפל רק לבאג, הגעתי השבוע גם ל"מחסני חשמל". שם זה כבר מוכר לי – אם אתם לא מחפשים לקנות טלוויזיה או מקרר, הסיכוי שמוכר ייגש אליכם שואף לאפס. ובכל זאת, ניסיתי את מזלי – וחיכיתי על יד אזור המחשבים/גאדג'טים. וחיכיתי. וחיכיתי. וניסיתי מידי פעם לסמן למישהו שיבוא, אבל המישהו תמיד סימן למישהו אחר שסימן לאדם שלישי שהיה עסוק ולא בא. אז חיכיתי עוד. בסוף – נס! – התפנה אלי מישהו. בסך הכל רציתי לשאול כמה עולה מצלמה מסוימת שהתחבאה בתוך ארון הזכוכית הנעול.
אבל – שוד ושבר. המוכר לא זכר כמה היא עולה. הוא יכל אולי, נניח, לפתוח את ארון הזכוכית הנעול ולבדוק מה כתוב על המוצר. הוא יכל אולי, נניח, לתת לי שירות ולבדוק במחשב כמה המצלמה עולה. אבל לא ולא, כי בזמן שהוא "עסוק" איתי, אולי הוא מפספס עמלה על מישהו שרוצה לקנות מקרר. אז הוא נתן לי פתק עם קוד המוצר, והכי חשוב – עם קוד העובד שלו (בשביל העמלה), ושלח אותי אל הפקידות בכניסה לחנות, אלה שלוקחות תשלום במחסני חשמל, כדי שאעמוד בתור לתשלום (תמיד יש שם תור), עד שאגיע אל הפקידה, שתוכל לבדוק לי עם הפתק מה המחיר של המוצר. באמת, תודה. יצאתי מהחנות בלי לקנות כלום.
ואלה סתם מקרים מייצגים מהשבועיים האחרונים. אתם מכירים את זה, כי זה קורה כל הזמן. המוכרים עסוקים (לפעמים שלא באשמתם, כי אין מספיק מוכרים בחנות), המוכרים מלגלגים, למוכרים לא אכפת. ועל הדרך הם עושים פרצוף חמוץ. הייתי עוד מסתדר עם כל השאר (נניח) – אם לפחות היו אדיבים וחביבים. אבל לא. אפילו אם אתה לקוח ותיק, בהרבה מקומות יעשו לך פרצוף חמוץ. למה? ככה. כי המוכר לא שם בשביל לתת לך שירות נעים והוגן, הוא שם כדי לקבל משכורת מינימום מרגיזה ולצאת כמה שיותר מהר.
אז אפשר לחפש ולמצוא המון אשמים – הבוסים שלו שמשלמים פרוטות, הבוסים שלא אכפת להם מהשירות אלא רק משורת הרווח, הלקוחות הצועקים, החום/קור בחוץ. אבל עם כל התירוצים, בסופו של דבר זה מסתכם באותו עובד ספציפי, שנמצא בחנות ולא אכפת לו. לא בא לו לתת שירות טוב, הוא לא יודע לתת שירות טוב, ואף אחד לא דורש ממנו שירות טוב. לא הגיע הזמן לשנות את זה?
הניסיון שלי, בחלק ניכר מהחנויות בניו יורק, דומה. בטארגט עמדה קבוצה של ארבעה מוכרים שהתבדחו ביניהם. כשביקשתי הכוונה למוצר, אחד מהם הואיל להפסיק את השיחה והורה לי בידו את הכיוון הכללי. כמובן שמיד חזר לחבריו.
בחנויות הסלולר הם לא עונים לשאלות שקשורות לחשבונית, ושולחים אותך לנציגים טלפוניים מהודו עם אנגלית בלתי אפשרית ומענה קולי שיכול להוציא אדם מדעתו.
בסופרמרקט הם משתדלים להמנע ממגע, וכשסוף סוף עונים זה בקמצנות מילים ובקוצר רוח.
כמובן שהכל תלוי במקום ובאנשים. באופן כללי אפשר לומר שהמוכרים מנומסים יותר. האם זה גורם לך להרגיש טוב יותר, נעים יותר? לא ממש.
יכול להיות שהדשא של השכן באמריקה רק נראה יותר ירוק. ועדיין – אם לבחור בין שירות לא מוצלח אבל מנומס, לשירות לא מוצלח אבל גס רוח, כן הייתי מתפשר *לפחות* על המנומס…
עדיף לקבל שירות גרוע אבל לשלם גם פחות…
אחלה טור.
עצה קטנה: אני מזמן מחרים את "באג" ואת "מחסני חשמל", בדיוק מהסיבות שציינת.
הפתרון הפשוט והנוח הוא פשוט לגשת לחנויות הקטנות – יש אינספור כאלה, בטח בתחום האלקטרוניקה, שתמיד יקשיבו לך וינסו לעזור בגלל כמות הלקוחות היחסית מועטת (מומלץ גם לא להגיע בימי שישי וערבי חג).
לפעמים יש תחושה שהם מנסים להרוויח עליך עוד כמה שקלים, אבל זה שווה את השירות האדיב במקום להדחף עם עוד עשרות אנשים באיזה סניף דלוח של רשת גדולה רק בגלל שהם פירסמו מבצעים בעיתון סוף השבוע.
את השם הטוב שלהן מקבלות הרשתות בזכות שיווק אגרסיבי. השירות הקלוקל והידע הבינוני-מינוס של נציגי השירות לא ישתנה.
אגב, לבאג אפילו אין את ה"תירוץ" של להיות זולים – פה ושם יש להם מבצעים שווים, אבל המוצרים שלא נמכרים במבצע מיוחד בדרך כלל מאוד יקרים. (למשל משחקים למחשב/קונסולות, שממש אסור לקנות שם)
לי דווקא אין סלידה מבאג. לא זכורה לי חוויית סבל אצלם. בפעמים האחרונות שהייתי שם (גרנד קניון, חיפה), הם היו סבבה ואפילו עזרו לי למצוא את קופסת הדיסקים שחיפשתי כשראו שאני מסתבך.
אבל אולי זה כי אני מסוג האנשים שלא אוהבים שמציקים להם ואם אני אצטרך עזרה, אני אבקש.
ואם יש מקום לציין לטובה אז The Cook Store. הייתי בשני סניפים בחיפה ועוד אחד ברמת השרון והם תמיד נחמדים ועוזרים ועוטפים מתנות יפה. אם צריך מוצרי מטבח אז כדאי לבוא לשם.
אותי פעם פיטרו מחנות כי לא התנפלתי על אנשים. הציבו אותי בהתחלה, ופעם אחת, כשאנשים עברו את ההתחלה ונכנסו לשאר החנות כדי להמשיך להסתובב ולראות האחמשית נזפה בי ש"הלקוחות שלי בורחים" וזו אחת מהחנויות שאני לפעמים לא נכנסת בגלל שמוכרים נדבקים לוריד ולא עוזבים. ואחרי שפוטרתי כי נמנעתי מזה, קל להבין למה הם ככה נדבקים.
אבל הכי זוועה זה האגרסיביות והנסיון לתת לך הרגשה שיש איזה מבצע מדהים ואם תצא מהחנות בלי לקנות משהו עשית עוול בל יכופר לעצמך. ואיכשהו זה תמיד ככה. או שנדבקים אליך או שמתעלמים ממך.
ואגב, אם כבר מתלוננים, אז גם ראוי לציין לטובה, כשאפשר- את איקאה. שהייתי שם כמה פעמים לאחרונה ושם יצא לי לקבל שירות נהדר. יש תחנות שירות כאלה כל כמה מטרים והמוכרים נמצאים שם. הם לא מציקים אבל הם שם כשצריכים אותם ומשתדלים לעזור, במהירות ובאדיבות. כל המוכרים שפניתי אליהם נתנו לי שירות נהדר.
אני חושדת שאולי המוכרים באיקאה מקבלים שכר שנותן מוטיבציה באמת לבצע את העבודה שלהם.